Den gamle komponist og Arnold Schønberg.
Af
Den dag i 1924, da det gik op for min
oldemor, at hendes ældste datter, Karen, havde gjort et herrebekendtsskab der så
ud til at være uproblematisk, drog hun et lettelsens suk. Karen havde nu i
flere år været ansat på dagbladet Politiken, og det havde netop været i kraft
af denne stilling, at hun havde indviklet sig i adskillige, efter moderens
mening, problematiske forhold. Som nu for et eksempel i det seneste års tid,
hvor hun lidenskabeligt var blevet efterstræbt af avisens redaktionssekretær,
Emil Fog, der både var gift og havde en halvvoksen søn der hed Mogens. Moderen
fattede ikke, at Karen ikke resolut afviste en gift mand, men tværtimod ved
antydningens kunst syntes at lade ham forstå, at der måske var visse
muligheder. Ihvertfald havde hun gennem en bekendt erfaret, at Emil Fog hver
aften, efter redaktionens afslutning blev set vandre omkring i kvarteret hvor
Karen boede og i længere tid ad gangen tage ophold på fortorvet, mens han lod
sine drømmende øjne vandre op til Karens vinduer.
Men dette måtte jo være slut nu – tænkte moderen – selvom hun udmærket
vidste, at Karen havde præsteret, at have både fire og fem tilbedere på samme
tid.
Genstanden for Karens nye interesse var ingen ringere end den dengang
kendte musikprofessor og naturvidenskabsmand Rudolph Bergh (søn af den
navnkundige.). Ganske vist var han noget ældre end Karen, ja, efter moderens
mening var han faktisk gammel – næsten ligeså gammel som hun
selv. Gudbevares, - Karen var heller ikke nogen årsunge. Faktisk nærmede
hun sig halvtreds, men hun var stadig utrolig smuk og dejlig at se på. Godt nok
havde Karen også lært Rudolph Bergh at kende på Politiken, hvor han var
musikanmelder, men til forskel fra visse andre i det samme hus, så var Rudolph
Bergh ikke gift, hvilket som sagt var årsagen til, at moderen så på dette
forhold med en vis fortrøstning.
Nå,
men forholdet udviklede sig på bedste måde, indtil det fik en tragisk
afslutning, idet musikprofessoren gik hen og fik tuberkulose i benet, som blev
sat af, hvorefter han døde under et sanatorieophold i Davos. Næsten samtidigt
faldt Emil Fog om og døde af et hjerteslag midt om natten under sit
redaktionsarbejde. Måske har det fremskyndet deres død, at de hver for sig
vidste besked med, at Karen samtidig havde dyrket dem begge.
Som sagt udviklede Karens forhold til musikprofessoren sig på bedste måde
– det blev både varmt, nært og kærligt, og deres fælles interesse for musik løftede
forholdet i en sådan grad, at tanken om giftetmål af og til strejfede Karen –
men det var og blev kun et strejf.
Foruden at være musikanmelder, skrev Rudolph Bergh også lange artikler
og kronikker omhandlende musik, videnskab og kunst, og efterhånden udviklede
det sig til, at Karen pr. automatik gennemlæste alt hvad han skrev, og var det noget hun
ikke brød sig om, så omformulerede han det gerne, eller udelod det, såfremt
intet mindre kunne gøre det. At denne højtbegavede mand, således lå under for
Karens middelmådige bedømmelse, kan kun forklares ved enhver mand vanvittige
afmagt, når han øjner, at genstanden for hans livs længsler er indenfor rækkevidde,
og intet offer er for stort for at forhindre den i at glide ham afhænde.
Men så en dag fik Rudolph Bergh bestilling på en kronik om Arnold Schønberg.
”Jeg
håber sandelig, at du nu får sagt vor mening om den sindsyge musik!” sagde
Karen.
”Jo,
du ved da, at heller ikke jeg bryder mig synderligt om Schønberg, men...”
”Ikke
noget ’men’ her – eller ’bryder mig synderligt om’ – det er vor pligt at afvise
denne form for musik – det er slet ikke musik!” rasede Karen.
”Jamen,
Karen – jeg er nødt til at forholde mig til det som komponist og musiker – og
uanset hvad, så er Schønberg en betydelig musikalsk begavelse!”
”Musikalsk
begavelse!” skreg Karen, ”den kattemusik der hverken er til at få hoved eller
hale i- er den virkelig skrevet af en musikalsk begavelse!?”
”Du
kan være ganske rolig – jeg vil naturligvis vende mig stærkt imod hans sidste
kompositioner der også efter min mening er en sygelig sammenblanding af klange.”
Den gamle komponist begyndte på sin kronik, velvidende at Karens falkeøje
hang over ham, men han var rolig, thi også han mente at måtte afvise Schønberg.
Han havde hørt ”Pierrot Lunaire”, og havde intet forstået. Han havde studeret
noderne til dette stykke, men han havde været ude af stand til at høre musikken
inde i hovedet, således som han plejede, når han så på et partitur. Først da
han stod ved pianistens side med noderne i hånden kom der sammenhæng i tingene.
Han ville ikke afvise, at der var visse passager af en egen kvalitet, men som
helhed måtte han afvise det.
”Dette
er kampen mod melodien-” skrev han, og videre: ”Vel ved vi allesammem, hvor svært
den ældre generation ofte har ved at fatte den yngres melodik. Hvor svært faldt
det ikke kapelmestrene at forstå Wagner; og selv hos Brahms, som dog ikke var
nogen revolutionær ånd, men vel en melodiker af første rang, kunne mange ikke
finde melodierne – men nu drejer det sig om noget andet, nemlig, en bevidst ville bort fra melodien –”
Han undlod dog ikke at fremhæve Schønberg som en person der var absolut
fortrolig med såre vanskelige problemer i kompositionens teknik, og han
betegnede ham ovenikøbet som en fremragende musiker. Det var for meget for
Karen.
”Du
roser ham jo!” vrissede hun mens hendes ansigt fortrak sig på en måde der
gjorde hende direkte grim, men det så mændene overhovedet ikke.
”Jamen,
det er ikke hans kvalifikationer der er noget ivejen med!”
”Når
man skriver musik som han gør det, så har man ikke forstand på det!” fastslog
hun, ”Du kan tro, det er fordi han ikke kan skrive noget ordentlig – det lyder
som et femårs barn der sidder og hamrer i sin mors klaver!”
Den gamle komponist skrev videre på sin kronik. Han ville ikke tilslutte
sig den kreds der betragtede Schønberg som en svindler, men hældte mere til den
anskuelse, at der måtte være tale om et sygt punkt i komponistens
hjernecentrum. (Det var noget Karen kunne lide). Han sammenlignede det med den
abstrakte kunst, og begrebet dysmorphisme og det indenfor musikken
analoge begreb kakophoni. Kort sagt, der måtte være tale om sindsyge.
Han anførte endvidere, at han som anmelder havde talt med musikerne
efter opførelsen af ”Pierrot Lunaire”, og havde stillet dem spørgsmålet om de
fandt noget smukt i det. Hertil havde de svaret. ”Nej, smukt kan der jo slet
ikke være tale om, men man bliver dog efterhånden noget fascineret.”
”Hvad
skal det til for?” spurgte Karen, med den røde blyant fremme.
”Jamen,
det var altså hvad de sagde.”
”Men
hvorfor skal du fortælle hvad de sagde? Hvis de bliver fascineret af den musik,
så er de også sindsyge!”
”Hør
nu her, Karen – som en komponist af den gamle skole, er denne umelodiøse musik
mig vederstyggelig, det ved du, men jeg er nødt til at forholde mig
videnskabeligt til det!”
”Nå,
ja – at fascineres er jo egentlig også noget negativt.”
”Det
er jo som man ser på det.”
Den gamle komponist havde det dårligt. Sagen var nemlig, at uanset hvormeget han var imod
denne atonale retning af musikken, så blev han mere og mere usikker – selv ville
han aldrig kunne indfinde sig med denne ”musikkens flugt fra naturen” – men
hvad med de nye generationer? Kunne han tale på deres vegne – nej selvfølgelig
ikke, de måtte selv tale. Var det bare fordi han var gammel at han ikke kunne
se det geniale i Schønbergs musik?
Endelig var han færdig med sin kronik. Karen læste den igennem og hen
mod slutningen blev hun helt blå i hovedet.
”Hvad
er det du skriver til slut?” spurgte hun inkvisitorisk.
”Jamen
det er bare en slutbemærkning, jeg må jo lægge op til videre diskussion, især
blandt de unge!”
”Og
det tillader du dig, dig der netop for kort tid siden i Tyskland, under stor
tilslutning, har fået opført dit store korværk ”Den hellige ilds bjerg” – dig
der har skrevet denne herlige musik – hvordan kan du fornedre dig til en sådan
slutbemærkning?”
”Jamen
Karen – jeg...”
”Kort
og godt – klipper du det ikke ud, forkaster jeg hele kronikken – og jeg, jeg...”
Slutningen blev strøget. Den blev rent faktisk klippet ud med en saks og
for en ordens skyld – sådan som man havde for vane på redaktioner dengang –
klistret på i margenen med kontorgummi.
Lad os nu fremdrage dette dokument fra glemslens arkiv og se på den vedhæftede
lap – hvad stod der? Jo, der stod følgende:
”Ovenfor
har jeg fremsat mine indvendinger mod den nye musikmaner, således som jeg ser på
den. Men en del af den begavede, nu opvoksende ungdom er bjergtaget af den. Jeg
traf i Tyrol i sommer en 17-årig musiker af ganske fremragende evner (en
strygekvartet af ham er allerede antaget til opførelse af ingen mindre end
Rose-quartetten). Vi musicerede meget for hinanden, og der udviklede sig mellem
denne yngling og den ældre mand et varmt venskab, og jeg er såre spændt på hans
videre udvikling. Denne unge mand var ganske betaget af Schønberg i hans nuværende
periode og tydeligt påvirket af ham i sine egne kompositioner, af hvilke, som
jeg sagde ham, intet forstod. Men han havde hele musikken i hovedet; samtidig
med at han havde taget studentereksamen og tilegnet sig en ualmindelig æstetisk
og filosofisk dannelse havde denne syttenårige tilegnet sig en
kompositionsteknik, større end mange ældres, og han spillede ud af hovedet,
hvad man ønskede: klavermusik, store kor- og orkesterværker, klassiske og
moderne.
Sligt giver jo anledning til eftertanke. Hvem vil i længden have ret?
Det hele står som et problem. Lad derfor de unge tale! Og lad os høre hvad de
have at sige!”
Ja, Karen – så blev det trykt alligevel – nu må du ikke vende dig i din
grav, derude på Søllerød Kirkegård.