Rosekamp(født Heslund), Carl Lauritz 1893 - 1975. Maler. Født d. 29-8-1893 i København (Frbrg), død d. 16-11-1975 på Skørping Sygehus. Begravet i Hadsund. Søn af fabrikant Marius Heslund og hustru Laura H. (født Rasmussen). Senest gift d. ? 1947 med Helga Agnete Johanne Schou, født d. 29-12 1906 i København, datter af grosserer Axel Sophus Schou.
Uddannelse: Autodidakt. Kom i malerlære og var derefter ”på valsen” i det meste af Europa. Foretog senere (1925-35) rejser til det sydlige Europa, Tyrkiet og mellemøsten, især Palæstina med afstikkere til Nordafrika. Hans foretrukne land var dog Frankrig hvor han, selv i en fremskreden alder, i lange perioder opholdt sig. Han var typisk frankofil.
Afholdt, i samarbejde med andre kunstnere adskillige udstillinger i København, og enkelte i provinsen. Kunstnerisk spændte han vidt – lige fra det helt naturalistiske over det ekspressionisk/symbolske med stærkt islæt af det religiøse, og til det rent abstrakte. I de senere år var det stort set kun det abstrakte, der havde hans interesse.
I Frankrig har han afholdt flere udstillinger, og blev omtalt i flere kunsttidsskrifter, bl.a. ”La Revue Moderne”. Var i tre år repræsenteret på Kunstnernes Efterårsudstilling. Havde i 1967 en stor seperatudstilling i ”Den Frie”.
Allerede det lange ophold i mellemøsten vidnede om hans interesse for det religiøse, hvilket mange motiver fra denne tid bærer præg af, f.eks. et af hovedværkerne, det store billede ”Påskemorgen”(1930). Han var splittet rent religiøst – og led lige til sin død af ulykkelig kærlighed til det katholske.
Håndværksmæssigt var han absolut et udmærket maler, og hans produktion har været stor, men den konstante ”skiften stil” havde visse omkostninger rent publikumsmæssigt. Han havde ikke noget tilovers for publikum – så nærmest ned på dem. Han kunne glimrende finde på, at afholde en udstilling hvor den ene halvdel af lokalet var fyldt med naturalistiske billeder, mens den anden var fyldt op af abstrakte. Han var fuldt overbevist om, at kunstnerens kald var det højeste af alle. Det er værd at lægge mærke til, at han på en underlig måde foregreb nutidig malemåde, hvilket bl.a. kommer til udtryk i en serie på over 50 abstrakte billeder som han malede i perioden 1960-70. En serie som han i øvrigt pålagde sine efterkommere aldrig at skille ad – hvilket selvfølgelig ikke har kunnet lade sig gøre.
Sine sidste år boede han i Randers, hvor han havde en vis omgang med kongeniale kolleger, der på denne tid holdt til i byen. Her malede han nogle mærkelige billeder, hvor det naturalistiske og det abstrakte var inkorporeret i det samme billede som selvstændige stilarter der imidlertid ikke kunne løsrives fra hinanden.
Efter hans død blev der afholdt en retrospektiv mindeudstilling i Hadsund Kirke.
Værker:
1 Gethsemane Have ...................... 36 x 48 -1929
2 Ved Oliebjergets Fod .................. 36 x 48 — 1929
3 „Paaskemorgen" ........................ 160 x 210 — 1930
4 Stevns Klint ............................... 36 x 48 — 1930
5 Bornholm ................................. 36 x 48 — 1931
6 Adam og Eva ............................. 36 x 48 - 1932
7 Vognmandens Gaard .................. 36 x 48 — 1932
8 Paa Livets Bred ........................ 48 x 60 — 1933
9 Troldeskoven ............................ 72 x 96 — 1933
10 Stauning Kirke ......................... 72 x 96 — 1933
11 Et festligt Bord ........................ 36 x 48 — 1933
12 Fra Lemvig .............................. 48 x 60 - 1934
13 Lindknud Kirke ........................ 72 x 96 - 1935
14 Skarpsalling Kirke ..................... 36 x 48 — 1935
15 Troldeskoven ........................... 36 x 48 — 1935
16 Ved Kirkens Portal ..................... 48 x 60 — 1936
17 Troldeskoven ............................ 36 x 48 - 1937
18 Et lille Fiskerleje ........................ 36 x 48 — 1938
19 Aften ved Virklund Sø ............... 72 x 96 — 1938
20 Fra Egnen ved Filsø ................... 96 x 144 — 1938
21 Portræt af Biskop Scharling ......... 43 x 60 — 1938
22 Portræt af Esther ........................ 36 x 36 — 1938
23 Havvejr; Hanstholm ................... 72 x 96 — 1939
24 Baaden sættes ud; Løkken ......... 72 x 96 — 1940
25 Absalonsbuen, Roskilde .............. 36 x 48 — 1941
26
Ledreborg Skov ........................... 24 x 36 - 1941
27 Børn i Dyrehaven ....................... 24 x 36 Aar 1943
28 Det kgl. Assistentshus.................. 48 x 60 — 1946
29 Sol i Kammeret ......................... 36 x 48 — 1946
30 Digterens Bord ......................... 36 x 48 — 1946
31 Regnbuen ................................. 96 x 120 - 1949
32 Fosdalen .................................. 96 x 120 — 1950
33 Portræt af „Kit" ........................ 48 x 60 - 1952
34 Vinter; „Højtoft" ....................... 48 x 60 — 1954
35 Vinter; „Højtoft" ....................... 48 x 60 — 1954
36 Foraar i Linddalene .................... 48 x 60 — 1955
37 Foraar ved „Højtoft" .................. 88 x 118 — 1955
38 Asmild Kloster ........................ 48 x 60 — 1955
39 Sommernat; „Højtoft" ................ 88 x 118 — 1955
40 Gæssene paa „Højtoft" ............... 88 x 118 — 1955
41 Aften paa Havet ........................ 96x144 — 1955
42
Aften i Skoven
.......................... 96 x 120 — 1955
43 Als Kirke ................................. 66 x 92 — 1956
44 Visborg Kirke ........................... 48 x 60 — 1956
45 Interiør fra Vive Kirke ............... 48 x 60 - 1956
46 St.
Arden Kirke ........................ 48 x
60 — 1956
47 Als Kirke ................................. 66 x 92 — 1956
48 Efteraarsaften under Rubjerg ...... 66 x 92 — 1956
49 Aftensol i Troldeskoven ............. 48 x 60 — 1956
50 Tidlig Sne ...'.............................. 48 x 60 — 1956
51 Ranke og krogede Træer ............ 88 x 118 — 1956
52 Gravhøjen ................................ 48 x 60 — 1957