125
Dahl.
Christian Dahl,
født i Kj»benhavn, besøgte Konstakademiet 1787—90, rejste senere til England,
hvor han skal være bleven Theatermaler. Et Portræt af Prins Jørgen i Windsor
Castle var af ham. (Weinw., S.
198. Akad. Thaarnp.)
Dahl.
Hans Baisser
Dahl, Søn af Snedkermester Dahl, er født i Kjøbenhavn 1825. Han kom i Lære hos
Xylograf Flinch, besøgte Kunstakademiet 1841 til 1848, da han rykkede op i
Gibsskolen og har udstillet Prøver af Træsnit 1844—48" Senere har han
arbejdet for »Illustreret Tidende« og i de sidste Aar medvirket til Træsnit
efter danske Konstnere« udgivne af Foreningen »Fremtidens (Akad. Udst. Gat. Priv. Medd.)
Dahl.
Johan Christian
Dahl, norsk Maler, født den 24. Februar 1788, blev 1802 sat i Malerlære hos en
Malermester Møller i Bergen og viste allerede under sin syvaarige Læretid saa
meget Talent, at han ved nogle Velynderes Hjælp kom til Kjøbenhavn (1811), hvis
Konstakademi han besøgte indtil 1817. Han vandt der 1814 den mindre, 1817 den
store Sølvmedaille. Samtidig paa~ virkedes han stærkt af de store hollandske
Landskabsmalere, navnlig af Everdingen, der havde gjengivet hans eget
Fædrelands elskede Natur. Allerede fra 1812 begyndte han at udstille Landskaber
i Kjøbenhavn og vakte Opmærksomhed ved sine Billeder paa Udstillingerne i
1814'og 1816. Med et usædvanligt glimrende Vidnesbyrd fra Konstakademiet rejste
ban 1818 til Dresden; men skjønt Norge dengang var bleven et selvstændigt Land,
og Dahl, efter at have forladt Konstakademiet, ikke mere ved bestemte Baand
knyttedes
126
til Danmark, følte han sig dog stedse i Slægtskab med dette sit Fosterland, hvor han vedblev at udstille sine Billeder, saa længe han levede og malede, ligesom ogsaa ikke faa danske Mænd gjorde .Bestillinger hos ham, som hos deres egen Landsmand. Fra Dresdeu, af hvis Akademi han blev Medlem (1820), rejste han til Italien, hvor han opholdt sig et Aars Tid. Et Tilbud fra Danmark, hvorved han rimeligvis for stedse vilde være bleven knyttet til dette Land, kom af ukjendte Grunde ikke i Stand, og lian vendte f.821 tilbage til Dresden, hvor han blev Professor og forblev sit uvrige Liv, fra-reguet mindre Kejser, f. Ex. et Besøg i Kjobenhavn (1820). der foranledigede, at han Aaret efter, paa et indsendt Arbejde »En norsk Søkyst«, blev Medlem af Akademiet (d.30. Juli 1827). Paa samme Rejse var han første Gang efter 15 Aars Forløb i Norge, hvor Glæden over at se ham udtalte sig stærkt og levende. Senere besøgte han Norge flere Gange. Han giftede sig i Dresden 1820 med Emilie født Baronesse v. Bloch, men hun døde allerede 1827. Sin anden Hustru, Amalie født von Büssowitz, som han ægtede 1829, mistede han Aaret efter i hendes første Barselseng.
Dalhl
vedblev at følge Norges og Danmarks kunstneriske og literaire Liv med megen
Opmærksomhed og har særlig Fortjeneste af at have fremdraget de Minder om norsk
Træbygnings konst, Tiden endnu havde levnet, ved paa egen Bekostning at udgive
et Værk om de norske Stavkirker paa Tysk (Dresden 18o7). Af de syv Landskaber,
den kgl. Malerisamling i Kjøbenhavn ejer, vidne allerede de ældre, helt
componerede Billeder om den Sans for storsslaaet Virkning, som udmærkede
konstneren. Da senere dette Fortrin forenedes med et grundigere Naturstudium,
fremkom Billeder som den højst virkningsfulde Gjengivelse af Vesuvs Udbrud og
det storladne Vinterstykke fra Vordingborgegnen (.begge i d. kgl. Malerisinl.).
Dahl døde i Dresden den 14. Oetober 1857. Om denne betydelige Constner, som kun
delvis tilhører Danmark, henvises for øvrigt til de udførligere norske og tyske
Kilder, som nævnes nedenfor.
(Norsk ill. Nyhedsblad efter H. Wergoland. Fdl. 1857. Weimv. Lex.
Østs Archiv II S. 65. Nord.'Conv.
Lex. 1. og •>. L7dg. Skild. 18to, Sp. 449. 1816, Sp. 454.
1818, Sp. 430. 1819, Sp. 450. 1821. 24. April. 1823, Sp. 443. 1820, Sp. 47,
177—81 '"Levned efter Borgens Beskriv, af L. Sagen og H. Foss]. 1829, Sp.
1425. Dske Saml. 2. Række T, 8. 318. Gordes Lex., S. 516—27. Kraft og Lange
Xorsk Forf. Lex. Udst. Gat. 1812—55. Akad.)
Dahl, Johan Vilhelm Ludvig Dahl,
Søn af Sognepræst
127
Laurits
Esbern Dahl og Therese Sofie født Moreau, og født i Randers d. 26. Juli 1818,
tog dansk juridisk Examen og indtraadte 1848 som Assistent i Krigsministeriet,
i hvilken Stilling han endnu lever med Titel af Krigssecretair. Han blev gift
1850 med Andresine født Hansen. Af Kjærlighed til Konsten lagde han sig efter
Landskabstegning og Lithografi under J. Hellesens Vejledning og lærte at male
af Carstens Henriksen. Dahl arbejdede et Par Aar som Lithograf hos Bærentzen
& Co. og har udstillet nogle Land-.skabsmalerier 1862—66. (Konst. egne Medd. Udst. Gat.)
Dahl.
Niels Carl
Michaelius Flindt Dahl, Sømaler, født d. 24. Marts 1812 i Faaborg, var Søn af
Kammerraad, Told-inspecteur Dahl der. Han kom 1830 til Kjøbenhavn og besøgte
Konstakademiet (1835 — 42) uden dog at vinde nogen af dets Medailler. Samtidig
uddannede han sig i Eckersbergs Atelier til Sømaler og lagde sig tillige med
megen Iver og Dygtighed efter Perspectivlæren. Han foretog 1840 sin første
længere Sørejse, besøgte Lissabon, hvorfra han malede et Parti, der 1843 blev
kjøbt til den kgl. Malerisamling. Kun sex til syv Aar var han gift (1844—50)
med Pauline Birgitte født Weber, som ved Døden efterlod ham et Par smaa Børn. I
1849 fik han den Neuhausenske Præmie og i 18o2 Akademiets "Understøttelse
til en Udenlandsrejse, paa hvilken, han var borte i tre Aar (1852—55), idet han
mest opholdt sig i Kystegnene ved Middelhavet. Hans sidste større Arbejde var
»Søtræfningen ved Helgoland« (1864), som tilhører den kgl. Malerisamling, der,
foruden de ovennævnte, ogsaa ejer »Fregat i Storm* (1846). Dahl døde den 7.
April 1865 i Kjøbenhavn. Han havde tilegnet sig sin Lærers Troskab mod Naturen
og grundige Kjendskab saavel til Perspectiven som til Skibenes Bygning, men han
savnede dennes fine Øje for Form og Bevægelse, ligesom ogsaa hans Farve som
oftest var uden Selvstændighed og Kraft. Arbejder af ham var udstillede
1837—65. (111. Tid. 1865 Nr.
291. Kst. og Æstli., S. 190. Akad. Udst. Cat.)
Dahlerup.
Jens Vilhelm
Dahlerup, Søn af Stiftsprovst Michael Henrik Ludvig Dahlerup og Susanne Marie
født Le Sage de Fontenay, er født i Norup Præstegaard ved Mariager d. 4. August
1836. Et Brud paa den højre Arm, som han fik i sit sjette Aar, hindrede ham dog
ikke i at følge sin Lyst til Tegning. Da han blev Elev i Aarhus lærde Skole,
fik Tegnelæreren, Adjunct Høegh-Guldberg snart Øje for hans Talent, og sørgede
for, at han kom paa Tegneskolen; i 1853 kom han til Kjøbenhavn, hvor han efter
128
nogen
Vaklen mellem at blive Maler eller Bygmester, bestemte sig for det sidste Fag.
Han blev 1856 Elev af Akademiet, vandt 1857 den Neuhausenske Præmie for »Udkast
til et Chor i en Landsbykirke«. Efter i sin Studietid at have foretaget flere
mindre Rejser var han 1864—66 paa en længere Udenlandsrejse med Akademiets
store Stipendium. Foruden nogle større Restaurationer af Herre-gaarde og Kirker
er hans vigtigste Bygninger: Toldbodbygningen i Kjøbenhavn (den gamle Toldbod)
og Iselinge Hovedgaard ved Vordingborg, i Forening med F. Bøttger (1868),
Hotel d'Angleterre, som han opførte af ny i 1872, samt hans Hovedværk, det nye
kongelige Theater, som han byggede 1872—74 i Forening med Ove Petersen.
Dahlerup blev den 25. April 1871 Medlem af Konst-akademiet og fik 1875 Titel af
Professor. (Konstn. egne Medd.
Akad. Udst. Gat.)
Dajon.
Nicolaj Dajon,
rimeligvis af indvandret fransk Familie, var født d. 21. Januar 1748 og var Søn
af Materialforvalter Frants Dajon og Agnete f. Plum. Han besøgte Konstakademiet
fra 1759, vandt 1764—65 de tvende Selvmedailler, hver to Gange, og 1766 strax
den store Guldmedaille for Opgaven »Israeliterne samle Manna i Ørken« (se
Abildgaard). Han var tillige Lærling af AViedewelt, hvis Vidnesbyrd han
paakaldte, da han 1771 søgte Rejsestipendium. Han foreviste 1774 en Statue,
»Jupiter«, og to Relieffer, som Akademiet >var meget vel tilfreds med« og
opnaaede endelig 1775 det ved Beekens Hjemkomst ledige Stipendium. Fra Rom,
hvor han modtog et meget karakteristisk Brev fra Wiedewelt, hjemsendte han 1778
en » Paris < i halv naturlig Størrelse, og fik efter Hjemkomsten (1781) til
Opgave for Reception »Østersøens Forestilling i en Figur«, hvorpaa han d. 28.
Juli 1773 enstemmig blev optaget til Medlem af Akademiet. Han ledede
Undervisningen i Modellering i Ornamentskolen, indtil han efter Wiedewelts Død
blev Professor ved Modelskolen (16. Febr. 1803); 1815 og 1818 valgtes han til
Akademiets Directeur, hvergang for tre Aar. Han døde ugift den 12. December
1823. Dajon var en aaben og elskværdig Natur, uden fremragende Talent, men
ogsaa uden Lyst til at gjælde for mere, end han var. I hans yngre Aar tilbød
der sig ikke noget betydeligere Arbejde for ham, og da han 1792—97 skulde
udføre tvende Statuer til Frihedsstøtten, »Tapperhed« og »Borgerdyd« eller
»Fædre-landskjærlighed«, forsmaaede den beskedne Konstner ikke at følge sin
aandfulde Konstbroder Abildgaards Vejledning i Anordningen af disse
Billedstøtter. Blandt hans andre Arbejder kan nævnes en
129
Buste
af Bernstorff i Landhusholdningsselskabets Sal, en Buste af Frederik VI, som
sendtes til Vestindien (?) og Tordenskjolds Mindesmærke i Holmens Gravkapel,
hvilket han udførte i Forening med P. Malling (1818—19). For øvrigt
indskrænkede hans Virksomhed sig til nogle faa Portræter og Gravmæler. Hans
Portræt er malet af H. Hansen som dennes Medlemsstykke. (Weinw., S. 180 og 217. Lengnick [Fam.
Plum]. Skild. 1803, Sp. 128; 1805, Sp. 1592; 1819, Sp. 909; 1829, Sp. 948.
Salon 1794, 1815. Udst. Gat. 1823. Akad. Gehejmearch. Jfr. en kortfattet Biogr.
i Thaarup Fdl. Nekrol. S. 184, hvor en Del af lians Værker nævnes.)
Dalpas. Carlo
Edoardo Dalgas, født d. 9. November 1820 i Neapel var Søn af Jean Antoine Dalgas, Kjøbmand og
dansk Consul i Livoruo, og Johanne Thomine født de Stibolt, begge dansk fødte.
Han kom til Kjøbenhavn for at opdrages og begyndte 1837 at besøge
Konstakademiet, hvor han 1845 vandt den mindre Sølv-medaille i Modelskolen. Fra
1843 til 1848 udstillede han en Del Landskabsbilleder med Dyr, der vakte gode
Forventninger om hans Fremtid. For et af disse, »Parti ved et Dyrskue«, vandt
han 1847 den Neuhausenske Præmie; et andet, et af hans sidste Billeder, »En
Faareflok« blev.kjøbt til den kongelige Maler i samling. Imidlertid var
Akademiets Rejseunderstøttelse bleven tilstaaet den unge, lovende Konstner
1848, da Krigen kaldte ogsaa ham som Frivillig, og han naaede aldrig at nyde
godt af Stipendiet. Han deltog i alle tre Felttog, blev Officer og var som
Premierlieutenant ved den tiende Bataillon med i Krigens sidste Fægtning,
Affairen ved Møll-horst, hvor han blev saaret den 31. December 1850 og
udaandede, kort efter at det nye Aar var gryet. I Kobberstiksamlingen bevares
en Del Tegninger af ham, der vidne .fordelagtigt om hans Talent og Flid. (Erslew Lex. Suppl. II, S. 322—23. Vaupel Krigen 1850, S.
348—49 og 402. Akad. Udst. Cat. Priv. Opg.)
Dalsgaard.
Christen
Dalsgaard, Søn af Hovedgaardsejer Jens Dalsgaard og Christiane født Rasmussen,
er født paa Hovedgaarden Krabbesholm ved Skive d. 30. October 1824. Han besøgte
Konstakademiet i Kjøbenhavn fra 1841, blev 1846 Elev af Akademiet og malede
samtidig hos Rørbye indtil dennes Død. Dalsgaard har ikke rejst udenlands, men
han har udstillet fra 1847 og har flere Gange vundet den Neuhausenske Præmie,
saaledes 1859 for »Jydske Bønderfolk, der nyde Nadverens Sacrament i Hjemmet«
og Aaret efter for »En Kones højtidelige Kirkegang efter Barselfærd«. Ved
Udstillingen 1861 blev det samme Billede hædret
130
med
Udstillingsmedaillen og kjøbt til den kongelige Malerisamling. Af hans andre
Arbejder var allerede (1854) »En Fisker viser sin Datter en Baad« kjøbt til
Malerisamlingen, ligesom to Aar efter (1856) >Mormonerne« kjøbtes af
»Selskabet for nordisk Konst« (senere afhændet til den kongelige
Malerisamling). Det var det Billede, hvori Konstneren, efter en lang
Gjæringstid, paa en overraskende Maade viste sig som Herre over sine
Fremstillmgsmidler. Det vandt strax en fortjent Opmærksombed og blev gjengivet
blandt »Billeder efter danske Malere«. Forsøg med vanskelige Opgaver hæmmede
atter Konstnerens Virksomhed, indtil han i »Udpantningen hos en Bødker« ikke
uheldigt beherskede en fra Belysningens Side højst vanskelig Opgave, paa samme
Tid som det store Billede ikke savnede Konstnerens sædvanlige Fortrin i
psychologisk Henseende. Det blev udstillet 1860, kjøbt til den kgl.
Malerisamling og; gjengivet blandt »Billeder efter danske Malere; ligesom det
tidhgere nævnte »Kirkegangskonen«. Trods en energisk Attraa efter alvorligt at
gjennemarbejde Form og Farve, ser man dog Konstneren endnu vakle i Brugen af
sine Fremstillmgsmidler, og harmonisk afrundede Billeder vexle med
tilsyneladende famlende Forsøg. Disse kunde maaske være fremkaldte ved, at
Dalsgaard, som hidtil udelukkende havde syslet med Almuens Liv og Færd i hans
Hjemstavns Egn i Jylland, i disse Aar løftede Blikket udover andre af Livets
Kredse, og dels forsøgte sig i det historiske og religiøse Maleri, dels i
Gjengivelser af den dannede Middelstands Liv. Blandt hans Billeder fra de
senere Asir bor nævnes BIicher paa Heden« (1807) til Lehmanns Samling af
Digtere, ”En gudelig Forsamling i en Bondestue« (1870), ”Stengangen i Sorø
Akademi« (1872), »Desserten« (1875). Dalsgaard, som 1858 havde ægtet Marie født
Hansen, blev 1862 ansat som Tegnelærer ved Akademiet i Sorø og har siden levet
der. Han blev Medlem af Konstakademiet d. 19. Februar 1872. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Cat. Fdl.
1856 7. Maj, 1858 8. Maj, 1867 25. Maj. 111. Tid. 1866 6. Maj.)
Dam.
Niels Dam, Søn af
Visiteur Jens Sørensen Dam og Mariane født Giessing, blev født i Kjøbenhavn og
døbt d. 15. October 1761. Han vandt 1781—84 Kunstakademiets Sølvmedailler, 1791
den lille og 1797 den store Guldmedaille for Opgaven »Et Raadhus«. "Efter
at han forgjæves havde søgt om en Informator plads og om Akademiets
Rejsestipendium, fik han endelig i 1804 ”ved kongelig Naade og danske
Konstelskeres .Patriotisme« en Rejseunderstøttelse af 500 Rdl. d. C. (1600
Kroner) aarlig i tre Aar. Han var den første
131
danske
Konstner, der rejste for at studere. Landbygningskonsten, og uagtet Rejsen
egentlig kun gjaldt Nordeuropa, fik han dog Lejlighed til ogsan at besøge
Italien. Efter Hjemkomsten søgte han Understøttelse af Akademiet, som ønskede
at se hans Arbejder; det roste dem, men han opnaaede ikke nogen Understøttelse.
Inden sin Rejse (i 1800) havde han indsendt et Udkast til et Raad- og Domhus
paa Nicolaj Kirkes øde Tomt, som vandt Bifald hos Akademiet, og det synes
endog, som om der har været Spørgsmaal om virkelig at udføre det. Ellers kjendes
intet til hans Virksomhed, uden at han i 1818 udgav »Noget om den borgerlige
Bygningskonst for Bygmestre« og s. A. søgte Tjenesten som kgl. Bygmester i
Aalborg; men han maa ikke have faaet den. (Akad. Skild. 1805, Sp. 1043. Erslew Forf. Lex. I, 323.)
Damm.
John Frederik
Damm, født d. 24. April 1820 i Gøteborg, hvor hans Fader dengang var
Vinhandler, blev opdragen i Helsingør, da Faderen senere flyttede dertil, og
lærte Malerhaandværket der. Han kom 1840 til .Kjøbenhavu for at besøge
Konstakademiet der, og lededes ved Otteseris Paavirkning til at kaste sig over
Blomstermaleriet. Et af de første Arbejder, han udstillede, et Frugtstykke,
blev kjøbt til den kongelige Malerisamling. Personlige Forhold nødte ham til at
vende tilbage til Helsingør, hvor han siden har levet og ernæret sig, dels ved
industriel Virksomhed, dels som Tegnelærer. Efter 1850 har han derfor kun
sparsomt kunnet dyrke Konsten og har kun udstillet nogle faa, Billeder; sidste
Gang i Aaret 1866. (Konstu.
egne Medd. Akad. Udst. Gat.)
Daniel. Peter Støhrman Daniel, fedt 1821-i Landskabet .Eiderptedt, begyndte at gaa paa Konstakademiet i Kjøbenhavn i October 1845, vandt 1848 (Marts og Dec.) dets tvende, Sølvmedailler for Model eriug og 1849 dets mindre Guldmedaille som Billedhugger for Opgaven »Salomons Dom«. Fra 184;> arbejdede han nogle Aar i H. V. Bissens Værksteder, men har siden forladt Konsten. (Akad. Udst. Cat.)
David.
Frederik Ludvig
David eller Davidsen, fød t 1737, var den første, som vandt den lille
Sølvmedaille ved det nyoprettede Konstakademi (1754) og to Aar efter den store
Sølvmedaille (1750). Senere levede han som Tegnelærer og døde som saadan paa
Frederiksberg den 15. Xovemher 1789, i en Alder af 52 Aar. (Busching Xachrichten III, 067. Thieles Kstnstat. Adresseavisen 1789, Nr.
257. Akad.)
Degen. Johan Philip Gaspar
Degen, tysk af
Fødsel,
132
født
1738 i Wolfenbüttel, var Søn af Capelmusicus G. Degen og selv af Fag egentlig
Violoncellist. Som saadan fik han 1771 Plads i det kgl. danske Kapel. Men han
dyrkede ogsaa Miniatunnaleriet og var som Konstner meget yndet af Enkedronning
Juliane Marie, for hvem han malede mange Billeder. Dog malede han helst
Conchylier. Han var gift med Henriette Schultz og døde i Kjøben-havn 1792. (Spenglers Art. Efterr., S. 15, hvor Meddelelserne
ere lidt udførligere.)
Deichmann.
Johan Christian
Deichmann, Søn af Mægler Deichmann, er født 1832 i Kjøbenhavu. Han besøgte
Konstakademiet fra October 1848 til Jannar 1857 som Modelerer og arbejdede fra
1849 som Billedhugger i H, V. Bissens Værksteder. Senere vilde han være Maler
og besøgte paany Konstakademiets Modelskole i 1865. Han har 1852 udstillet en
Portrætbuste og lever nu som Tegner. (Akad. Udst. Gat. Private Medd.)
Deram
Christoffer
Deram, Miniaturmaler, født »østerpaa” i Norge (1750?), gik til Kjøbenhavn for
at uddanne sig til Maler og fik 1780 mindre Sølvmedaille ved Konstakademiet.
Han rejste udenlands for at uddanne sig videre, men døde midt i sin Konsts og
Virksomheds Blomstring i Neapel 1789. Hans Malerier roses. (Weinwich, S. 194. do. Lex. Høyens Papirer. Berl. maanedl.
Statstid. 1790.)
Dideriksen. Christian Julius Dideriksen, Søn af Brændevinsbrænder Peter Dideriksen og Ellen født Hansen, er født i Kjøbenhavn d. 8. November 1823. Efter at have besøgt Konstakademiets Tegneskole (1833—38) og uddannet sig i Modelering under Ciseleur Lodberg og Medailleur Chr. Christensen, tog han Borgerskab som Guldsmed og Ciseleur og virkede som saadan indtil 1864. Da han dog stadig havde Lyst til Billedhuggerkonsten, fandt han Lejlighed til at udføre plastiske Arbejder som Guldsmed, saaledes tvende Billedstøtter til Hest (Frederik VII og Grevinde Danner) ciselerede i Sølv m. n. Hans seneste Arbejde i denne Retning er en ciseleret Vase (forsølvet Malm) til H. C. Andersens Minde. Som Guldsmed udførte han Prinsesse Alexandras Brudesmykke, der har været udstillet i Kjøbenhavn og London. For sin Virksomhed i denne Retning har han Fortjenstmedaillen i Guld og en Udstillingsmedaille fra Verdensudstillingen i London 1862.
Fra
1864 har han opgivet Guldsmedkonsten som Næringsvej og lever som Billedhugger;
han har 1874—75 udstillet tvende større Arbejder, en »Judas« og en
»Prometheus«, begge i Gibs. Han er
133
gift
med Charlotte født Meyer. Hans Datter nævnes nedenfor som Konstnerinde. (Konstn. egne Medd. TJdst. Cat.)
Dideriksen.
. Henny
Dideriksen, Datter af ovennævnte Guldsmed og Billedhugger O. J. Dideriksen, er
født i Kjøbenhavn d. 27. September 1855. Hun er Lærling af sin Fader, med hvem
hun ligeledes har foretaget en Rejse til Italien og Frankrig. Hun har siden
1874 udstillet dels componerede Figurer som »den fortabte Søn« og >Han
drømmer«, dels Portræter i Buste og Medaillon. Et Par af hendes Arbejder var
udførte i Marmor. (Konstn.
egne Medd. Udst. Cat.)
Didrik.
Den lille Didrik
Contrafejer fik d. 10. Marts 1618 200 Daler af Christian IV for nogle
Contrafejer, han gjorde i Sverige. (Christian IV's Alm. s. D. udg. af Nyerup. Jfr. nedf.
Diricksen.)
Diederich.
Johan Augnst
Diederich udstillede i Aarene 1809 til 1820 flere Gange Blomster- og Frugtstykker,
dels i Vand-farve, dels i Oliefarve. Han var tillige Malermester og døde paa
Christianshavn den 29. Januar 1830 i en Alder af 61½ Aar. (Udst. Cat. Adresseavisen.)
Dietsch.
Barbara Regine Dietsch, tysk Malerinde, Datter af en Landskabsmaler,
født 1706 i Nürnberg, død 1783. malede i Vandfarve, især roses hendes
Gjengivelser af Fugle. Hun skal have levet en Tid lang i Kjøbenhavn under
Frederik V's Regering. (Weinwich,
S. 170—71. Fussli Lex. og Suppl. Fiorillo III, 378.)
Dinesen, Jørgen Diuesen, født 1742,
besøgte Konst-akademiet, hvor han 1764 fik den mindre og 1768 den store
Sølvmedaille samt 1773 den mindre Guldmedaille som Maler for Opgaven ”Jeftas Løfte« (Dom, 11, 34—36). Han blev
snart efter vicarierende Informator for Almer, og ved Clios Død (1785) fast
ansat som Lærer ved den første Frihaandstegneskole, hvorfra han ved Løfters Død
1796 forflyttedes til den anden, men næppe halvandet Aar efter døde han selv d.
11. September 1797 i en Alder af 55 Aar. Han var tillige Malermester og gift
med Anna Cathrine Dinesen.
(Weinwich, S. 193. Adresseavisen 1797 Nr. 238 og 241. Akad.)
Diricksen.
Jan Diricksen, en
Kobberstikker, som levede dels i Hamborg, dels i Kjøbenhavn, har 1611 stukket
et stort Prospect af Kjøbenhavn i to Blade efter et Maleri af Joh. v. Wick. Han
var ogsaa Portrætmaler og er uden Tvivl den samme som af af Christian IV kaldes
»den lille Didrik.« (Se ovf.
Didrik. Zeitschr. f. Hamb. Gesch. N. F. II, S, 261.)
Dirkinck-Holmfeldt. Helmuth
Emanuel Edvard Bern-
134
hard
Dirkinck - Holmfeldt, Søn af Dr, juris Constant Peter Heinrich Maria Valpurgis
Baron af Dirkinck-Holmfeldt og Anna Susanna født Kinkel (Castonuier), er født
den 7. Juli 1835 i Sehwarzenbeck i Hertugdømmet Lauenborg, men opdragen i Danmark,
dels i Roskilde, hvor Faderen levede, dels paa Sorø Akademi. Fra 1855—60
besøgte han Konstakadeiniets Skoler og vandt i Aaret 1800 begge dets
Sølvmedailler. Han var samtidig Elev hos Marstrand for at uddanne sig til
Figurmaler og concurrerede 1862—68 til lille Guldmedaille uden at opnaa den. Senere
har han opholdt sig en Del Aar i Udlandet (1863—74), hvor han bl. a. i nogen
Tid malede hos den norske Landskabsmaler Gude i Karlsruhe, og har efterhaanden
mere og mere udelukkende vendt sig fra Figur til Landskabsmaleriet. Han har
udstillet siden 1858 dels enkelte Figurbilleder, dels Landskaber og vandt d. 24
.April 1877 den Neu-hauseuske Præmie for »Landskab ved Hvendborgsund ^. 11867
blev han gift med Margrethe Christiane født Schrader. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.)
Ditmar.
Henrik Ditmar
eller Dittmarez, som Weimvich efter Navnet gjør til en Ditmarsker, skal være
født i Hamborg, om end længe før 1660, som Nagler siger. Han arbejdede nemlig
efter andre Kilder allerede 1658—60 og maaske noget længere i Hamborg, hvor der
(1828) solgtes et Billede af ham, »Christi Forhaanelse«, malet 1658, med tre
Figurer i over Legemsstørrelse. Et andet mindre Billede, »Hyrdernes Tilbedelse«
tilhørte (1854) en Privatmand i Hamborg. Mindst fra 1670 arbejdede Ditmar for
den danske Konge. Hans første større Yærk, der maaske har foraarsaget. hans
Indkaldelse, var vistnok »Frederik III's Lig paa Paradesengen«, et stort
Billede, soin endnu bevares i Roskilde Domkirke. Han maa være død her i Danmark
1677 eller lige i Begyndelsen af 1678, thi den 5. Februar d. A. nævnes, at hans
Enke faar Betaling for nogle Malerier, han inden sin Død havde gjort færdige.
Den kgl. Malerisamling paa Christiansborg ejer tre Billeder af ham, nemlig Portræter
af Voxpousseren Simon, af Guldmageren Weiskopf og af en Dreng »med tre Slags Haar
paa Hovedet«. Kun det førstnævnte er fremhængt under Navn af en »Eneboer i sin
Hule« (stukket af J. M. Preisler). Paa Rosenborg bevares to Portrætmalerier,
der tillægges Ditmar, nemlig Portræt af Lægen Simon Pauli (f 1680) og Hustru
paa ét Billede og af Thomas Bartholin (.1616—80). Paa Herregaarden Rosenholm
findes et Portræt af Jørgen Rosenkrans til Kieldgaard, malet af Ditmar. Endelig
nævner Sandvig en Række
135
Portræter,
der ere stukne af Haelvegh, Schaten o. fl.. De i Danmark bevarede Portræter viser
ham som en i Holland eller efter hollandske Forbilleder uddannet Konstner,
medens han efter tyske Beretninger skal have opholdt sig længe i Italien, og de
to nævnte Billeder i Hamborg røbe Paavirkning af Tintoretto og Carlo Maratta. (Weinw., S. 73. Sandvig, S. 40—41. Dsk.
Yitruv. II, 148. Spengler Malerisaml. Nr. 817—19. Brock De old. Kong., S.
59—60. Udst. Cat. Aarh. 1872 Nr. 81. Blooh D. kgl. Malerisml. Kr. 82. Kgl. Rgiisk. i
Gehejmeareh. Fiissli Lex., 8. 200. Suppl., S. 283. Nagler Lex. Hamb. Kstl. Lex.)
Dodt.
Frants Martin
Dodt, født i Helsingør den 10. Maj 1775, blev Søcadet og Officer. Han deltog
som Lieutenant i Affairen under St. Thomas, hvor Briggen Lougen sejrrigt
kjæmpede med to engelske Skibe (paa 26 og 18 Kanoner). Hans eneste kjendte Arbejder
ere to Stik i Kobber forestillende den nævnte Kamp, og efter Lahdes Udsagn skal
J. F. Clemens have hjulpet ham med dem, samt en Radering, betegnet 1802. Kan
førte under Krigen i 1807 en Kanonchaloupe, blev 1810 Ridder af Dannebrog og
traadte 1813 ud af Etaten som Capitain, da et Fald paa Isen havde gjort ham.
syg for Resten af hans Liv. Sine seneste Aar levede han som Inspecteur ved
Helsingørs Færgelav. Han blev gift 1801 med Cathrine født Stibolt og døde i
April 1819 i Helsingør. (Weinw. S.
232. Øst Materiulier, S. 173.)
Dorph. Anton Laurids Johannes Dorph er
Søn af Professor Niels Vinding Dorph og Louise Amalie født Bloch, og er født i
Horsens, hvor Faderen dengang var Rector, d. 15. Februar 1831. Efter at have
besøgt Metropolitanskolen i Kjøbenhavn, opgav Dorph Studeringerne for at
hellige sig Kousten. Han begyndte at besøge Konstakademiet (1845) og samtidig
Eckersbergs Malerstue. Senere malede han et Par Aar hos Marstrand (1849—50) og
vandt i de samme Aar Akademiets Sølvmedailler. Han fik tidlig Navn som
Portrætmaler, og af hans Arbejder i dette Fag kan nævnes Prof. J. Jensen ved
Jonstrup Seminarium, C. X. Rosenkilde, et Knæstykke, der gjorde megen Lykke,
»Billedhugger Everts modellerende Prof. Dorphs Buste«, der blev tilkjendt den
Neuhausenske Præmie, Mantzius og N. Simonsen, det sidste malet til
Udstillingsbygningen. Ved Siden heraf har han tildraget sig almindelig Opmærksomhed
ved en Række Genrebilleder især af Fiskernes og i det hele Almuens Liv. I disse
Billeder, hvortil Motiverne sædvanlig ere hentede fra Danmarks, en kort Tid
fra Italiens Natur
136
og Folkeliv, mødes en smuk Naturstemning paa en mild harmonisk Maade med fredelige Optrin af det daglige Liv. Ogsaa igjennem Konstnerens ikke faa større og mindre Altarbilleder gaar det samme Præg af mild Alvor og Fred. Blandt disse kan fremhæves »Christus paa Korset« i Galten Kirke, »Christi Himmelfart« i Trinitatis Kirke i Kjøbenhavn, »Jesus hos Martha og Marie« i Stefanskirken paa Nørrebro, »Christus lader de smaa Børn komme til sig« i Holmens Kirke. Af hans Livsbilleder fremhæve vi »Fiskerens unge Hustru, der venter Manden hjem«, stukket som Medlemsblad til Konstforeningen, »Børn i Klitterne«, gjengivet blandt »Billeder af danske Malere«, og »I Regnvejr<.
I 1859
fik Dorph Konstakademiets mindre Rejsestipendium, som blev fornyet det følgende
Aar, saaledes at Konstneren tilbragte to Aar udenlands, væsentlig i Italien.
Han kom tilbage til Fædrelandet i 1861 og har efter den Tid kun foretaget
mindre Kejser. I 1866 giftede han sig med sin Cousine, .Christine Louise født
Dorph, og den 24. Februar 1871 blev han optaget til Medlem af Konstakademiet i
Kjøbenhavn. (Konstn'. egne
Medd. Akad. Udst. Cat. Konst og Æsth., S. 199.)
Dorti. Jakob von Dorti var maaske død
inden d. 25. Marts 1625, da Christian IV gav hans »Kvinde« 100 Daler, »som jeg
Manden var skyldig for nogle Contrafejer«. (Christian IV's Alm. s. D. udg. af Nyerup.)
Drachmann. Holger Henrik Herholdt Drachmann,
Søn af Lægen, Professor Andreas Georg Drachmann og Vilhelmine Marie født Stæhr,
er født i Kjøbenhavn den 9. October 1846. Han lærte at tegne hos Helsted, lagde
sig efter Sømaleriet dels under Baagøes, dels under Sørensens Vejledning,
besøgte Konstakademiet 1866—1870, og udstillede fra 1869—1874 en Række
Søbilleder, der røbede den lovende Konstner. Han begyndte at vinde Navn som
saadan, da han i de senere Aar ganske synes at have opgivet Konsten for
literair Virksomhed, som andensteds maa omtales. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Cat.)
Dramen. Simon Dramen, en Miniaturmaler,
hvis for øvrigt ukjendte Lærer kaldes Hermann von Ham eller Hams. Dramen skal
have levet som Miniaturmaler i Kjøbenhavn uvist naar, dog ganske sikkert
tidligere end Midten af det attende Aarliundrede, og hans Lærer ligeledes i
Frederik III’ s og Christian V's Tid. (Dauw Scbildrer u. Mahler ved Bertram, S. 318. Fiissli
Lex. Schlesw. Kunstbeitr., S. 93. Weinw., S. 135. Spengler Art. Eft., S. 30.)
137
Drewsen.
Axel William
Drewsen, Søn af Shawlsfabrikant Peter Henrik Drewsen i Kjøbeuhavn, er født der
1843, var i Tømrerlære tos Tømrermester Wenzel i tre Aar, gjennemgik
Konstakademiets Skoler 1861—66 for at uddanne sig til Architekt og fik 1863
dets mindre Sølvmedaille. Den 28. December 1866 blev hans Afgangsprøve antagen
med Udmærkelse og i Vintren 1871—72 vandt han den mindre Guldmedaille for
Opgaven »En Kirkegaard til en Hovedstad«. Men Døden bortrev ham allerede d. 24.
Maj 1874. (Akad. Udst. Cat.
Skifteretten.)
Drewsen.
Harald Drewsen,
Søn af Justitiarius i Overretten Adolf Ludvig Drewsen og Ingeborg Nicoline fedt
Collin, er født den 21. Maj 1836 i Kjøbenhavn, besøgte Konstakademiet
1854—1866, da han fik Afgangsbevis som Architekt. I 1869 havde han en mindre
Rejseunderstøttelse fra Akademiet. Han er Bygnings-inspecteur for Frederiksberg
By og Sogn og blev 1874 gift med Ingeborg født Lind. Han har forestaaet
Slagelse Kirkes Istandsættelse og har foruden en Del Privatbygninger opført
det ny Vaske-og Badehus i Springgade i Kjøbenhavn. (Private Medd. Lengnick. Akad.)
Dreyer.
Dankvart
Christian Magnus Dreyer, Landskabsmaler, født i Assens den 13. Juni 1816, kom
i en ung Alder til Kjabenhavn (1832) for at "besøge Konstakademiet (jfr.
Jerichau), hvis lille og store Sølvmedaille han vandt (1834 og 1837), desuden
vandt han en Pengepræmie i Modelskolen (1835). Han vaklede i Førstningen mellem
Landskabs- og Figurmaleri, for hvilket sidste han ogsaa viste Talent. Han
deltog endog to Gange i Concurrencen for lille Guldmedaille, dog uden at opnaa
den. Efter, foruden nogle Portræter, at have malet Emner som »Hermods Sendelse
til Balder« og »Marsk Stigs Døtre« helligede han sig fra 1841 ganske til
Landskabsmaleriet. Hans første Forsøg vakte saa megen Opmærksomhed, at
allerede 1839 kjøbtes et Landskab af ham, »Udsigt mod Himmelbjærget«, til den
kgl. Malerisamling, som ejer ialt sex Billeder af denne Konstner, hvoraf
»Udsigt til Vedelsborg Skove paa Fyn* (1844) for Tiden er fremhængt. Dreyer
vilde vistnok have hævet sig til en af vore betydeligere Landskabsmalere, hvis
ikke allerede i ung Alder Sygelighed havde svækket hans Kraft. Fra 1847 udstillede
han kun to Billeder, og Døden bortrev ham under et Ophold i Hjemmet, Barløse
ved Assens, d. 4. November 1852, kun 36 Aar gammel. (Private Medd. Akad. Udst. Cat. Bloch D. kgl. Mlsml.)
138
Due.
Johan Frederik
Due nævnes af Weinwieh som en Emaillemaler, der var født i Kjøbenhavu dg døde
der i et af de første Aar af dette Aarhundrede. Han skal have arbejdet ved den
kgl. Porcelainsfabrik, hvor der ogsaa i Regnskaberne (1782—83) nævnes en F.
Duve, som maaske kan være ham. Weinwich havde set de fire Aarstider, udførte i
Emaille af Due. (Weimv. Lex.
Medd. fru den kgl. Porcelainsfbr.)
Dure.
Adamus van Dure,
en født Hollænder, ”forrettede den store Reparation, som Lunds Domkirke i
Skaane undergik i Begyndelsen af det sextende Aarhundrede, og han efterlod flere
Mindesmærker paa sin Tids Smag«.
(Weiirw,, S. 19, efter Sjøborg: Saml. til Skaanes Hist., 1. Heft. S. 65.)
Dusch. Anton Carl Dusch, eneste Søn af Digteren Professor Johan
Jakob Dusch, var født i Altona d. 10. April 1760. blev Student i Kiel, men lagde
sig senere efter Landskabsmaleri og udstillede nogle Fremstillinger af Egnen
ved Harzen. Han malede ogsaa Pasticher, Maaneskinsstykker efter v. d. Xeer og
Natstykker efter Gotfred Schalken, hvilke skulle have lignet skuffende. I
Forening med Bundsen (s. d.) og Fr. Rosenberg fra Danzig stiftede han
Kunstudstillingerne i Altona. Den kgl. Kobberstiksamling i Kjøbeiihavn bevarer
nogle Tegninger af ham, betegnede 1800—16, hvoraf man ser, at han har rejst
saavel i Danmark som i Tysklaud. Han havde 1819 to Billeder paa
Kunstakademiets Udstilling i Kjøbenliavn, og han døde i Altona den 8. October
1.8:29. (Hamb. Kstl. Lex., S. 58 og 8. ^06. AVeinw. Lex. Tregders Hdb. for Rejs., S. 14. Udst.
Cat.)
Dvens. Heinrich Düvens kaldes eii Konstner. som skai have malet i Danmark omtrent 1700. Weinwich forvexler ham med Daniel Diiveus fra Danzig, der døde 1629. (Weinw., S. o7— 58. do. Lex. Dauw., S. iJ15. Fussli Lex. Spengler Art. Efterr.)