574
Raadsig. Johan Peter Raadsig er Søn af en Skibsfører Kaadsig, som
forliste paa Hjemrejsen £ca Holland til Danmark, da Sønnen kun var lidt over et
halvt Aar gammel. Han blev født i Kjøbenhavn den 18. October 1806, og da
Moderen, nogle Aar efter Mandens Død, ægtede Godsforvalter Engeli paa
Skjoldnæsholm, tilbragte Kaadsig 4—5 Aar i Opvæxten paa Landet. Efter derpaa
at have gaaet tre Aar i Skole i Kjøbenhavn, blev han confirmeret og sat i
Malerlære ifølge sit eget Ønske. Samtidig besøgte han Konst-akademiets Skoler i
Vintermaanederne, men det var dog først, efter at han var bleven Svend, han ret
kunde tage fat paa Studiet ved Akademiet, hvorvel han ogsaa efter den Tid
maatte arbejde i sit Haandværk om Somren. I 1827 blev han Elev af Modelskolen;
i 1830 vandt han den lille og i 1831 den store Sølvmedaille. Efter nogle Forsøg
med Portræter af sine Omgangsvenner fik han sin første Bestilling paa fire
Brystbilleder i naturlig Størrelse, og snart efter udstillede han sit første
Maleri, »En gammel Kone læser i Biblen«.
Ved Siden af Livsbilleder, blandt
hvilke han jævnlig fremstillede Optrin af Jagtlivet, malede han i disse Aar
tillige mindre historiske Billeder, og fire af disse solgte han i Løbet af
1833—40 til den kgl. Malerisamling. I 1838 concurrerede han til den
Neu-hausenske Præmie om Opgaven »Kong Valdemar og liden Else« efter Christian
Winthers Digt. Samme Aar begyndte han at søge
575
Fonden ad usus publicos om
Rejseunderstøttelse og udbad sig Akademiets Anbefaling, idet han fremhævede,
at kun. Trang havde afholdt ham fra at concurrere til Guldmedaillen. Akademiet
anhefalede ham ogsaa »som en flittig og talentfuld Konstner«. Aaret efter
concur-rerede han til den lille Guldmedaille, men kunde ikke vinde den; dog
blev det ham tilladt at udstille sit Concurrencearbejde, »Odysseus gjenkjendes
af Eurykleia«. Imidlertid gik Rejsestipendiernes Bortgivelse over til Akademiet
selv, men samtidig fremstod og udviklede der sig en saa stor Kreds af unge og
lovende Konstnere, at Raadsig blev skudt til Side. Det var en saa meget større
Skuffelse for Konstneren, som han, i Tillid til den Støtte, Eckersberg og
Thorvaldsen havde ydet ham, allerede i 1841 var rejst til Rom, da et heldigt
solgt Billede gav ham Midler i Hænde dertil. Under yderst vanskelige Kaar tilbragte
han fire Aar i Rom og et Aar i Miinchen.
Til den kgl. Malerisamling solgte han dog under sit Ophold i Udlandet to Billeder, hvoraf det ene, »En Reliquiehandler«, malet 1844, udst. 1846, af Datiden regnedes for hans heldigste Arbejde. Efter Hjemkomsten solgte han endnu ét Billede til Malerisamlingen, »Abbeden af Bekkeskov« (1848), hvilket er udlaant til Aarhus. Senere har han i en Række af Aar hert itil den danske Malerskoles flittigste Udstillere og har endnu ikke som aldrende Mand tabt noget af sin Flid. Fraregnet nogle Landskaber ere hans fleste Billeder Optrin af Almuens Liv. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.).
Rademacher. Niels Grønbek Rademacher, født i Nyborg den 30. April 1812
og Søn af Barbér og Chirurg Joachim Gotfred Rademacher, havde vel i sin Barndom
vist Lyst til Tegnekonsten, men kom dog efter sin Connrmation paa et
Herredskontor, hvor han tilbragte flere Aar. Først tyve Aar gammel tog han til
Kjø-benhavn for at tegne paa Konstakademiet og kom paa samme Tid i Malerlære
bos Kongslev. Han gjennemgik nu Akademiets Skoler, blev 1836 Elev af
Modelskolen og vandt 1837 den lille Sølvmedaille. Samme Aar udstillede han sit
første Billede, »En Kone, der strikkers, og i de nærmest følgende Aar
udstillede han nogle Figurbilleder. Først efter nogen Tvivl og flere Aars
Venten bestemte han sig efter Rørbyes Opfordring til at concurrere til den
store Sølvmedaille, som lian vandt i 1845. Efter den Tid var han i nogle Aar i
Finland, hvor han styrede en Gaard for den russiske Statsafsendjng i Kjøbenhavns
Baron Nikolaj; senere har han levet en Række Aar
576
som Landmand i Jylland, men opgav dog ikke Konsten. Med større Mellemrum har han i 1861—62 og atter fra 1868 jævnlig udstillet som Landskabsmaler. Han har ogsaa lithograferet nogle Blade. (Konstn. egne Medd. i 1869. Åkad. Udst. Gat.).
Rafn. Christian Rafn, født paa Brahesborg i Fyn den 13. Februar
1740 og Søn af Hans Hansen Rafn, der var »Hollænder«, d. v. s. Mejeribestyrer
paa Brahesborg, uddannede sig til Konstmaler ved Akademiet og under Juels Vejledning,
uden at dog noget nærmere vides om hans Virksomhed. Man kjender kun ét Portræt
af ham, forestillende Frederik Bagger til Juulskov i Fyn, hvorpaa der staar
»Rafn pinxit 1783. Meno Haas sculpsit«. Han fik senere Faderens
Stilling paa Brahesborg og ægtede i 1792 Christiane født Kjølbye, ved hvem han
blev Fader til den navnkundige Lærde og Oldgransker, Carl Christian Rafn. Han
døde den 9. Februar 1825, en Maaned efter at han havde mistet sin Kone. (Erslew, Forf. Lex., II, 8.597.
Do. Suppl., II, S. 725—26. Spengl.Art.Eft. Strunk, Nr.
119).
Rappost. Jakob Rappost eller Kappe er Navnet paa en Maler fra Wolfenbüttel, som Christian IV selv fæstede til sin Tjeneste den 12. Januar 1606 som Contrafejer i Helsingør med en aarlig Besoldning af 60 Daler, en Hof klædning og 5 Daler maanedlig i Kostpenge. Den 26. Maj 1610 fik han 400 Rdl. for de ti Hercules-historier« å 40 Rdl., som han havde malet paa Kronborg. Den 29. September 1611 afgik han fra. sin Tjeneste igjen; men om han er død eller rejst bort, kan ikke ses. (Weinw. Lex. Spengl. Art. Eft. Medd. fra Rentek. 1872, S. 194. Dske. Saml., V, S. 185).
Rask. Jens Rask eller Rasch fra Fyn, »en moxen incompa-rabel
Mester i Skildrekonsten til sin Tid«, maa være født ved Begyndelsen af det
attende Aarhundrede. Han lærte Miniaturmaleriet i Odense hos »en dansk Mester«,
Søren Poulsen, og efter sine »fremviste indenlandske Prøver« lod Christian VI
ham rejse til Paris i 1733, hvor han synes at have uddannet sig under den da
navnkundige Masse. »En Kjender, som har set et Portræt af Grev Otto Mandrup
Eantøau, som Eask har malet, har forsikret mig [Hennings], at man kunde sætte
det ved Siden af den berømte Masses Værker«. Efter omtrent ti Aars Ophold i
Paris rejste han, paa Grrund af den Dyrtid, Krigen forvoldte, over Tyskland
hjemad, men kom ikke længere end til Zweibrueken, hvor han blev syg og døde
(1744). En dansk Lærd, Jørgen Petersen fra Als, som var Hofprædikant i
Zweibrilcken, tog sig varmt af ham, sørgede for hans Jordefærd og sendte hans
»rare Sager« til Danmark.
(Weinw.,
577
S. 134. Do. Lex. Hennings, S. 45. Dske. Saml., IV, S. 113. Nagler, XII, S. 297).
Rasmussen. Carl Ferdinand Rasmussen, Søn af Skomager, senere Rodemester Peter Christian Rasmussen og Ane Kirstine født Møller, og født i Kjøbenhavn den 15. Juni 1831, blev efter sin Confirmation sat i Tømrerlære og begyndte samtidig at besøge Konstakademiets Skoler fra 1845. Først da han var bleven Svend og havde arbejdet nogen Tid som saadan, opstod Tanken hos ham om at uddanne sig til Bygmester. I 1852 blev han Elev af Architekturklassen og vandt s. A. den lille Sølvmedaille. Efter at have tegnet hos Bindeshøll i et Par Aar vandt han i 1854 den store Sølvmedaille, hvorpaa han i 1857—59 foretog en længere Udenlandsrejse til Italien og Frankrig. Af hans senere Arbejder kan nævnes Vajsenhusets nye Bygning i Kjøbenhavn (1873—74) og Bygningerne ved Ronneby helsobrunn i Skaane. Han har været to Grange gift. Hans anden Kone er hans Søskendebarn, Mine Augusta født Rasmussen. (Priv. Medd. Akad. Udst. Cat).
Rasmussen. Jens Erik Carl Rasmussen, født i Ærøskjøbing den 31. August
1841 og Søn af Skrædermester Johan Arndt Rasmussen og Caroline Sofie født Kaas,
blev efter sin- Confirmation sat i Hosekræmmerlære i Kjøbenhavn. Men da han
stedse havde haft Lyst til at tegne, førte Bekjendtskab med Bygmestren Hans J.
Holm til, at denne først tegnede med ham i hans Fritid og senere fik John
Friseh til at male med ham om Søndagen. Efter at han i 1861 var udlært ved
Handelen, tog han. Afsked rned sine Principaler og tilbragte nu Somreh med at
fare som Skibsdreng, med en Morbroder, der førte Skib paa Skotland. Efter Hjemkomsten
i September besøgte han en kort Tid det techniske Institut og fik derpaa i
Januar 1862 Adgang til Konstakademiets 1. Frihaandstegueskole. Han blev i 1863
Elev af Modelskolen, som han vedblev at søge indtil 1866, men han tog ikke
Afgangshevis som Maler. Imidlertid havde han allerede i 1863 udstillet sit
første Billede, »Et Søstykke« og udstillede i de følgende Aar nogle Kystpartier.
I 1865 og 1867 havde han Understøttelse af Akademiet til indenlandske Rejser,
og efter at han i 1872 havde udstillet et stort Billede, »Midnat ved Grønland«,
og et-mindre fra samme Land, der viste ham som Figurmaler, fik han Akademiets
udenlandske Rejsestipendium for et Aar. Det nævnte store Billede blev kjebt af
den kgl. Malerisamling. Efter Rejsen har han ogsaa malet Emner fra Syden; dog
har han i de senere Aar holdt sig til
578
Hjemlandets Emner, fraregnet et enkelt større Billede, »Jesus sover paa Genezareth Sø« (1877). Rasmussen er ikke udelukkende Sø-maler; lian maler jævnligt Kystpartier med Figurer. I 1874 blev han gift med en Slægtning, Anna Ægidia født Rasmussen. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.).
Rasmussen. J. P. Rasmussen udstillede i 1809, 1810 og 1813 i alt ses Landskaber fra Nordsjællands Egne, »malede og componerede« af ham selv. (Akad. Udst. Gat.).
Rasmussen. Niels Peter Rasmussen, født i Odense den 1. December 1847 og Søn af Arbejdsmand Peter Rasmussen og Ane Marie fedt Henningsen, lærte Malerhaandværket i Odense og kom, efter at han var udlært, til Kjøbenhavn (1866) for at besøge Konstakademiet, hvor han i 1876 blev Elev af Modelskolen. T 1870 udstillede han et Portræt, men lagde sig for øvrigt efter Decorationsmaleriet. I 1872 og 1876 har han udstillet et Par Blomstermalerier. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Cat.).
Rathje. Hans Christian Rathje eller Ratje, født i Egnen ved Flensborg 1767, kom 1783 i Lære hos Billedhugger Hiernøe (s. d.) i Horsens, hvorfra han efter ti Aars Forløb kom til Kjøbenhavn. Her blev han Lærling og siden Arbejder i Wiedewelts Yærk-sted og kaldtes i dennes sidste Aar hans »Fuldmægtig«. Imidlertid havde han besøgt Konstakademiet, vandt 1796 den lille, 1797 den store Sølvmedaille for Modelering, og udstillede i de følgende Aar jævnlig selvstændige Compositioner, mest over mythologiske Emner. I 1799 vandt han den lille Guldmedaille for Opgaven »Jakob velsigner Josefs Sønner« (1. Mos. 48, 13—14); men et Forsøg i 1801 paa at vinde den store Guldmedaille, lykkedes ikke. Samme Aar udførte han en Del Ornamenter til Brug for Ornamentskolen. Han forblev hos Wiedewelt indtil dennes Død og var med at finde hans Lig. Derefter rejste han udenlands, uden at det vides, om han har haft Rejseunderstøttelse eller ikke. I Neapel døde han den 20. October 1805. (Weinw., S. 219. Do. Lex. Meier, Wiedewelt, S. 247— 248. Adresseav. 1806, Nr. 92. Akad.).
Ravn. Mikkel Christoffersen Ravn, født i Bleking og Præst til Grudmandstorp i Skaane, udgav 1680 i Kjøbenhavn »Virgilii Georgica paa danske Rim« med et Titelkobber, stukket af ham selv. Paa de øvrige Kobbere staar intet Navn. (Weinw., S. 102. Do. Lex. Sandvig, S. 107. Kraft og Nyerup).
Rawert. Jørgen Henrik Rawert, om hvis Betydning som Forfatter,
Officer, Stadsconducteur og Brolægningsinspecteur der
579
maa henvises til de nedenfor nævnte Kilder, var født i Christiania den 16, August 1751. Hans Fader var Ole Jørgen Rawert eller Ravert, Oapitainlieutenant ved det 1. agerhusiske Regiment, hans Moder hed Anna Mogensdatter Lund. Efter at han var bleven SecondHeutenant ved Ingenieurcorpset (1776), besøgte han i nogen Tid Kunstakademiets Bygningsskole, vandt 1778 saavel den lille som den store Sølvmedaille, og concurrerede 1781 til den lille Guld-medaille uden at vinde den. Fra 1786 til 1790 var han Lærer i Mathematik ved den militaire Skole i Christiania, men efter den Tid levede han i Kjøbenhavn, og da Norge i 1814 blev adskilt fra Danmark, »erklærede han paa Stedet, at han vilde forblive i Kongen af Danmarks Tjeneste«. Han nærede megen Kjærlighed til Byg-ningskonsten, som han dyrkede baade theoretislt og praktisk. I 1799 forelagde han Akademiet Udkast til et stort Værk om Byg-ningskonsten og indbød til Subscription derpaa; dog udkom kun første Del deraf i 1802 (stort 4° nied Kobbere). Senere udgav han særskilt »De fem Søjleordner« efter Yignola, som oprindelig skulde have været en Del af det store Værk (1814, 4°). En ny Udgave heraf udkom i 1858. Til disse Værker stak han tildels selv Kobberpladerne. Han byggede bl. a. to Gaarde paa St. Anneplads, nuværende Nr. 5, som han selv ejede, og vistnok Nr, 9. I 1783 havde han faaet Titel af Professor, og da han i 1800 tilbød at foredrage Mathematik for Akademiets Elever, blev han den 29. December optagen til Me'dlem af Akademiet og ordentlig Professor i Mathematik, dog uden Løn. I 1822 tog han Afsked fra sin Lærerpost mod at blive Æresmedlem af Akademiet, men næppe tre Fjerdingaar efter dede han, den 14. Juli 1823. Han var i 1784 bleven gift med Anna Marie født Krieger, der overlevede ham til 1826. (Weinw., S. 226. Do. Lex. Thaarup, FdL, Nekrolog, S. 225—30. Erslew, JForf. Lex., II, S. 646—48. Do. Suppl., n, 8. 760. Garnisons Kirkeb. ved Lengn. Skild. 1806, Sp. 459. Skifteretten. Adresseav. 1823, Nr. 163; 1826, Nr. 78).
Refjenfuss. Frants Michael Regenfuss, født i Niirnberg 1712, uddannede
sig til Kobberstikker og fik allerede i Nürnberg Bestilling paa at udføre et
stort Værk over Conchylier, hvortil han raderede Tavlerne i Kobber. Saa længe
han var i Tyskland, illumi-neredes de af en tysk Maler, Gabriel Muller. I 1756
kaldtes Regen-fuss til Kjøbenhavn, for der at fuldføre Værket, og de senere
Tavler illumineredes af Regenfuss' Kone og en Maler, som hed Johan Maurits
Leyh. I 1758 udkom den første Del, i stor Folio, med
580
Text af Kratzenstein, Ascanius og L. Spengler. Af anden Del var Kobberpladerne (tolv Tavler) færdige, men Aftrykkene var ikke colorerede, og uagtet der blev gjort Skridt tii Værkets Fuldførelse, udkom aldrig denne anden Del. Regenfuss døde i Kjøbenhavn den 17. August 1780, 68 Aar gammel. (Weinw., S. 166—67, Do. Les. Biisching Nachr., II, S. 282. Skild. 1829, Sp. 980—83. Adresseav. 1780, Nr. 140).
Reimer. Frederik Vilhelm Reimer, født den 2. September 1827, Søn af Kontorchef under Greneralpostdirectionen, Cancelliraad Ludvig Clausen Reimer og Kirstine født Fischer, var Lærling af Gr. Hetsch og besøgte Konstakademiet, hvor han 1849 vandt den lille og 1853 den store Sølvmedaille som Bygmester. Han lever ugift i Kjøbenhavn og arbejder i sit Fag. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.).
Reinardt. Reinardt Maler nævnes under 27. April 1607 i Christian IV's
Almanak, idet han faar Bestilling paa et Billede i fuld Legemsstørrelse »efter
det Voxbillede, jeg hannem haver overantvordet«; det skulde betales med 14
Dalere. Det er et Spørgsmaal, om denne Konstner ikke er den samme, som den
ovenfor nævnede Remmert Petersen.
(Schlegel,
Saml. z..dan. Gesch., II, 3, S. 38. Spengl. Art. Eft).
Reinau. Johan Jochum Reinau, født i Saxkjøbing den 1. November
1836, var Søn af Murmester J. C. Reinau og Ane født Trap. Da han fra Barn viste
Lyst til Tegning, kom han efter sin Confirmation (1851) i Malerlære hos
Decorationsmaler C. J. A. Løff-ler, og begyndte paa samme Tid at besøge
Akademiets Skoler, blev Elev af Decorationsskolen og senere tillige af
Modelskolen. I Decoration vandt han 1856 den lille og 1858 den store
Sølvmedaille; i det sidstnævnte Aar vandt han tillige den lille Sølvmedaille
for en Modelfigur og Aaret efter den store. I de følgende Aar udstillede han
nogle Portræter, hvoraf flere viste en ualmindelig Form-og Farvesans, i 1864 en
Altertavle til Fanø, og Aaret efter et Landskab. Det egentlige
Decorationsmaleri havde han dog valgt til sit Hovedfag, og han gjorde allerede
her hjemme saa alvorlige Studier deri, at da Akademiet i 1865 gav ham det
første Aars Stipendium til en Udenlandsrejse, knyttede det store Forventninger
til hans Fremtid som Decorationsmaler. Stipendiet forøgedes med et Tilskud fra
den Rejersenske Fond, og endnu samme Aar rejste han til Italien, hvor han
opholdt sig længere Tid i Venezia, Florens og Rom. Her udviklede der sig en
tærende Brystsyge hos ham, saa
581
at han, da det andet Aars Stipendium tildeltes ham, efter en kort Kejse til Neapel, tnaatte vende tilbage til Fædrelandet (September 1866), og allerede. den 28. Februar 1867 gjorde Døden Ende paa det Haab, der med Grund var knyttet til hans Udvikling. Hans samme Aar udstillede Studier vidnede om, hvad der var tabt i ham; de blev kjøbte til Akademiets Samling. Han havde i 1861 ægtet Loontine født v. Stooken. (Medd. fra Konstn. Broder. Akad. TJdst. Cat.).
Reinhardt. Andreas Reinhardt, en Kobberstikker fra Nurn-berg eller Augsburg snarere end fra Holsten, som Weinwich siger, kom, efter at have arbejdet i sit Fag i Giessen, mulig allerede før 1699 til Kjøbenhavn, idet et Stik af ham efter Riboldt, forestillende Jørgen Skeel, bærer dette Aarstal. Fra 1706 stak han forskjellige Blade til Ære for den nylig afdøde Christian Gyldenløve, hans Portræt i hel Figur, et andet i Brystbillede, samt femten store Plader, forestillende hans Ligfærd, hvilke ledsagede Masius' Ligtale over Gyldenløve. I de følgende Aar (1708—9) stak han de af Claus å Møinichen tegnede Ornamenter til Kongeloven, medens Medailleuren Mikkel Røg stak Skriften. Først 1711 synes han at være bleven kgl. Kobberstikker med 300 Rdl. d. C. om Aaret, men uagtet der findes flere Arbejder af ham, bl. a. et Crucifix, som Rostgaard lod stikke til Erindring om Pesten i Aaret 1711, stiftede han dog Gjæld, saa at han endog satte sin Bestalling som Kobberstikker paa Assistenshuset for 8 Rdl. Rostgaard, der i det hele tog sig af ham, udløste den og gav ham den tilbage. I Foraaret 1717 rejste han til Augsburg, og hans Lønning blev derfor tilbageholdt. Imidlertid levede han meget kummerligt i Augsburg og vendte i 1725 tilbage til Kjøbenhavn, hvor han i Aareue 1725—27 stak adskillige Portræter. I 1728 forlod han atter Kjøbenhavn og rejste til Augsburg, og der maa han senere være død, uden at Aaret bestemt har ladet sig opdage. — I Kjøbenhavn synes han at have giftet sig, thi hans Søn, den yngre Andreas Reinhardt, er født der 1715. Da Faderen i 1728 for sidste Gang forlod Kjøbenhavn, tog han Sønnen med; denne uddannedes til Kobberstikker i Augsburg, kaldtes i 1740 til Frankfurt am Main, hvor han bl. a. stak en Stamtavle over Familien Holstein, og der skal han være død 1752 eller mulig først 1755. (Weinw., S. 90, 114, 124; Do. Lex, Sandv., S. 107. Skild. 1830, Sp. 406. Bruun, Rostgaard, S. 137—38, 159, 397. Strunk. KgL Regnsk. i Gehejmeareh, Nagler, Kstl. Lex.).
Restorff, Ludvig
Adam Theodor Restorff, født i Kjø-
582
benhavn den 7. August 1825, er Søn af Barbér Christian Frederik Restorff og Anne Margrethe født Kaalund. Han begyndte at gaa paa Akademiet, da han var tolv Aar gammel, og modtog paa samme Tid privat Vejledning hos J. L. Lund. I 1842 blev han Elev af Modelskolen, og 1846 vandt han den lille Sølvmedaille. Fra 1844 til 1851 udstillede han nogle faa tegnede og malede Portræter, i de senere Aar er han vedblevet med at udføre Portræter, dog uden at udstille, og han har tillige givet sig af med Lanskabsmaleriet. Hans Hovedvirksomhed har dog været som Tegnelærer. I 1854 ægtede han Henriette Margrethe født Olsen fra Fejø. (Konstn. egne Medd. Akad. CJdst. Cat.)-
Reusch. H. L. Reusch udstillede i 1825 til 1828 nogle Figurbilleder og Portræter, samt to norske Landskaber. (Udst. Cat.).
Riboldt. Wilken Riboldt1 var født i Kjøbenhavn og Søn af Hans Riboldt og Susanne Andersdatter. Han blev døbt i Holmens Kirke den 13. December 1661. Hvad Faderen var, vides ikke, en formodet Farbroder, Frants Riboldt, var Vinskjænker. Efter at have uddannet sig til Maler begyndte han i 1690 at male for Hoflet, dels Portræter, dels Billeder af forskjelligt Indhold, saasom »Landgangen paa Rygen« til at udføres i Tapet til Rosenborg, »adskillige Verdens' Forfængeligheder,« »Landskaber med badende Nymfer,« »den kgl. Familie til Bords« m. m. Han .malede ogsaa Portræter for Private, som af Jørgen og Christen Skeel, af den tyske Præst Mentzer o. n. »Han malede temmelig vel,« siger Weinwich, »og havde levende Farver.« Han brugtes ogsaa meget til at udbedre ældre Malerier. I 1705 udførte han en mythologisk Tegning i den ovenfor nævnte Maler Moritz' Stambog, den 27. September 1707 blev han gift med Hel vig Andersdatter. Ikke mange Aar efter døde han. I Maj 1711 nævnes han sidste Gang i de kgl. Regnskaber, og i Juni 1713 faar hans Enke Helvig Tilladelse til Samfrændeskifte om den Arv, som kan tilkomme hendes og hendes Mands fælles Børn, mulig en Arv efter hans Forældre. Den kgl. Malerisamling ejer to mindre Billeder af ham, hvoraf »En siddende Kriger« er fremhængt (Weinw. S. 90, do. Lex. Sandvig S. 109. Holmens og Trinitatis Kirkeb. ved Lengn. Kgl. Regn. og Sjæll. Reg. i Gehejme-arch. Friis, Saml. S. 91, 94—95 og 112. Kgl. Bibi. Hdskr. Thott, 8, 569. Wiedewelts Pap. i Univ. Bibi. Blochs Cat. til Maleris. Strunk. Dske. Saml, 2 R. V., S. 283—84.)
1 Fornavnet William har jeg kun fundet hos
Weinwich.
583
Richardt. Johan Carl Richardt, født den 16. November 1816 paa Brede, er Søn af Forpagter Johan Joachim Richardt og Johanne Frederikke født Bohse. Efter sin Confirmation kom han i Malerlære hos Tilly og fik (1832) Adgang til Konstakademiet, hvor han i Marts 1838 hier Elev af Modelskolen. I 1848 fik han Tilladelse til, efter nogle Aars Fraværelse, atter at tegne i Modelskolen. Samtidig med at besøge Akademiets Skoler malede han i J. L. Lunds private Malerskole og begyndte i 1839 at udstille som Portrætmaler. Han malede tillige enkelte Landskaber og Figurbilleder, som »En hjemkommen Sømand« og lign. I 1842 var han paa Rejser i Sverige og Norge for. at male Portræter, og greb Lejligheden til at gjøre Landskabsstudier i Norge. .Han lever ugift i Kjøhenhavn, men har ikke udstillet siden 1859. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.).
Richardt. Joachim
Ferdinand Richardt, født den 10. April 1819 paa Brede, er yngre Broder til den
ovennævnte J, C. Richardt. Efter sin Confirmation kom han i Tømrerlære i
Kjøbenhavn (1835) og begyndte at tegne hos Gr. Hetsch. Han fik imidlertid snart
Lyst til at være Maler og besøgte Konstakademiet omtrent samtidig med Broderen,
men gik raskere frem end denne. I December 1837 blev han Elev af Modelskolen, i
Marts 1839 vandt han den lille, i December 1840 den store Sølvmedaille. Fra
1839 til 1871 har han udstillet i Kjøbenhavn som Landskabsmaler og solgte i
1841 og 1848 to mindre Billeder til den kgl. Malerisamling. Blandt hans
Arbejder kan fremhæves en stor Række danske Herregaarde og Slotte, hvoraf en
Del kjøbtes af Frederik VII. Ved Siden af sin Virksomhed som Maler var han
tillige Tegner og er som saadan især kjendt ved sine store Værker »Danske
Herregaardes og »Skaanske Herregaarde«, der blev lithograferede af
Nordahl Grove (s. d.) og ledsagedes af Text af T. Becker og C. E. Secher. Efter
en fleraarig Udflugt til Nordamerika, hvor han navnlig malede flere Partier
fra Niagaravandfaldet, vendte han tilbage til Kjøbenhavn, ægtede i 1861 Sofie
født Lindeman, Enke efter en Proprietair Schneider, og rejste med sin Familie
til Italien. Han vendte dog Aaret efter tilbage til Kjøbenhavn, hvor han nu
atter virkede i nogle Aar, indtil han den 18. April 1873 ganske brød op fra
Fædrelandet for at - bosætte sig med sin Familie i JSTprdaraerika. Efter nogen
Betænkning har han valgt S. Francisco til sit Hjemsted og virker ikke blot som
Landskabsmaler, men er ogsaa der, ligesom
584
tidligere i Hjemmet, en yndet
Tegnelærer. (Medd. fra Konstn.
og hans Broder. Akad. Udst. Cat.).
Rieter. J. Rieter nævnes a£ Weinwich som en Kobberstikker, der i Begyndelsen af dette Aarhundrede udgav »en Hoben sære danske Dragter i colorerede Afbildninger.« Hans Navn findes sidste Gang i Vejviseren for 1807. Formen Eicter i Weinwichs Lexikon er vistnok en Trykfejl. Nagler nævner to andre Blade af barn. (Weinw. S. 231—32. Do. Lex. Vejvis. 1807. Nagler, Kstl. Lex.).
Riis-Carstensen. Se A. C.
R. Carstensen.
Ring. Ferdinand Edvard
Ring, født den 28. April 1829, er Søn af Malermester H. F. Ring. og Henrikke
Frederikke født Bentzen; han er Halvbroder til den ovennævnte Architekt H. C.
Amberg, idet hans Moder i andet Ægteskab giftede sig med Lægen H. C. Amberg. Tolv
Aar gammel fik han Plads i H. V Bissens Billedhuggerværksted (184]) og Aaret
efter Adgang til Kunstakademiet, hvor han i Marts 1849 blev Elev af
Modelskolen, i December s. A. vandt den lille, i 1854 den etore Sølvmedaille og
samme Aar en Pengepræmie for en Modelfigur, »En Jæger med sin Hund.« Det
følgende Aar concnrrerede han til den lille Guldmedaille, men vandt ikke
Præmien. For øvrigt har han kun udstillet en Buste.
I 1856 tog ban til Hoganas for at udføre Bygningsornamenter til Slottet Marsvinsholm. Han forblev nu boende i Sverige indtil 1869 og udførte i den Tid en Del Billedhuggerværker, navnlig til Bygninger, sex store Figurer til Malmø Raadhus, en Neptun til Navigationsskolen i Gøteborg, en Frontongruppe til en Privatbygning sammesteds m. m. I 1863 fik han Guldmedaillen pro litteris et artibus af Kongen af Sverige-Norge. I Kjøbenbavn har han bl. a. udført Frontongruppen til det kgl. Theater 1874—76, en Billedstøtte af H. C. .Andersen i overnaturlig Størrelse i Concurrence med Saabye, hvis Arbejde blev valgt, og arbejder nu paa en Billedstøtte af Niels Ebbesøn til Randers. Under sit Ophold i Sverige havde han gjort kortere Rejser til Tyskland, Frankrig og England; i Vintren 1876—77 besøgte han Italien med det Ankerske Legat. Han er ugift. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.). *
Ritzner. Johan Jørgen Ritzner er Navnet paa en »Skildrer«, som i 1743 boede i Frimands Kvarter Nr. 83. (Mandtalsliste til Kopskat i Raadstuearch.) '
Roed. Holger Peter Roed, Søn af den nedennævnte Jørgen Roed, blev
født i Kjøbenbavn den 2. November 1846. Han voxede
585
op saa at sige med Blyanten i
Haanden i sin Faders Malerstue og havde allerede tegnet og componeret i det
Uendelige, da han begyndte at besøge Konstakademiets Skoler i October 1861.
Aaret efter blev han Elev af Modelskolen, i Januar 1864 vandt han den lille
Sølvrnedaille og den 30. Juni 1866 bestod han Afgangsprøven som Maler. I 1865
udstillede han et lille Billede »Udsigt fra Knippelsbro«, i 1871 et Portræt af
»En ung Musiker«; for øvrigt ere hans fleste udstillede Arbejder Skole- og
Concurrencebilleder. I 1865 vandt han den Neuhausenske Præmie for en Carton,
»Uffe hin Spages Holmgang«, i 1867—68 den lille Guldrnedaille for en Carton,
»Den fortabte Søn«, i 1869—70 den store Guldmedaille for et Maleri, »Optrin af
Syndfloden«. Derpaa fik han i 1870—72 Akademiets store Rejsestipendium i tre
Aar, som han, efter et kort Ophold i Paris, tilbragte i Italien, navnlig i Rom
og Neapel.
Allerede inden Rejsen havde en Øjensygdom ikke sjælden afbrudt hans Arbejde og virket hæmmende paa hans Arbejdslyst; i Italien blev hans hele Helbredstilstand snarere værre end bedre, og efter Hjemkomsten følte han store Forestillinger røre sig i hans Tanker, uden at han havde Kraft til at bringe noget til Ende. Selv ikke et i mange Henseender gunstigt Sommerophold i den styrkende Søluft ved Sjællands Nordkyst kunde vække de hensygnende Livsaander; den følgende Vinter tilbragte han ogsaa paa Landet med den Opgave saa at sige udelukkende at leve for sin Helbred, uden heller da at spore nogen egentlig Fremgang. En Underlivsbetændelse, som angreb ham under et Besøg paa Herregaarden Iselinge, nedbrød hurtig hans sidste Kræfter, og den 20. Februar 1874 døde han, savnet i sin Vennekreds som en brav og sjælden aandelig opvakt Yngling, savnet af sit Fædreland som en lovende Konstner, hvis talentfulde Tilløb ikke fik Lov at komme til Modenhed til Gavn og Glæde for Tid og Eftertid. Ved en Udstilling af hans efterladte Arbejder, hvoriblandt navnlig hans Tegninger og Udkast vidnede om de Løfter, der laa i hans Sjæl, satte en lidt ældre Ven, der havde fulgt ham gjennem hans hele Barndom, ham et smukt Minde i et lille Skrift, der tjente som Vejledning ved Udstillingen. (Et Udvalg af H. Roeds Malerier, Tegn. m. m. ved J. L. Akad. Udst. Gat. Fdl. 1874, Nr. 44).
Roed. Jørgen Roed, født i Ringsted den 13. Januar 1808, er Søn af
Gaardfæster og Vognmand Peter Eoed; hans Moder var Ellen født Jensen. Han
besøgte Ringsted Borgerskole, hvor især Tegneundervisningen fængslede ham. Da
hans Lærer, daværende
586
Katechet Fyhn, selv malede og
gav sin unge Lærling Tilladelse til ogsaa at forsøge sig i Brugen af Pensel og
Farver, fik han allerede i sin Skoletid Lejlighed til at forsøge sig paa
Konstnerbanens første Trin, og den Iver, hvormed han drev sine Studier, bragte
Forældrene til, efter hans Confirmation, at sende ham til Kjøbenhavn (1822)
for at søge Uddannelse ved Kunstakademiet, uden at der var Tale om at lade ham
oplære i Malerhaandværket. Hans Lærer havde medgivet ham en Anbefaling til
Portrætmaler H. Hansen, som imidlertid ikke strax havde Plads til ham i sin
private Malerstue, hvorfor han indskrænkede sig til foreløbig at give Roed
nogle Tegninger til.at copiere. Senere kom han til at tegne og male under
Hansens eget Tilsyn, men stadig blot Copiering, saaledes at det kun var i
Akademiets Skoler, han øvede sig i at tegne efter Naturen, og selv her maatte
han gjennemgaa den første saa kaldte Frihaandstegneskole, inden han fik Lov at
tegne efter fritstaaende Gibsfigurer, og først da han i Marts 1826 fik Plads i
Modelskolen, kom han til at tegne efter den levende Natur.
Imidlertid havde han temmelig
hurtig tilegnet sig Færdighed i at male Copier, og i 1824 udstillede han sit
første Billede, »En Copi efter Rafael- i virkeligheden en copi efter H. Hansens
copi af det ene af de smaa Englehoveder, som ses ved foden af den sixtinske
Madonna. Hans næste Billede var ligeledes en Copi, denne Gang efter Originalen
selv, Gerard Dows lille Billede i den kgl. Malerisamling, og det lykkedes ham
at sælge sin Gjengivelse paa en Udstilling i Hamborg for 50 Spd. (200 Kroner).
To Aar efter kunde han vise et selvstændigt Arbejde, Portræt af hans første
Tegnelærer, Katechet Fyhn, men endnu samme Aar udstillede han atter en Copi,
efter Slingelandts Billede i den kgl. Malerisamling; den solgte han til Grev
Moltke, efter at den havde indbragt ham den tornede Compliment af Eckersberg,
»at hvem der havde Talent til at gjøre noget selv, vilde, ikke spilde saa megen
Tid paa at copiere et saadant Billede«. Det Venskab, han i disse Aar sluttede
med sin Lærers Søn, Constantin Hansen, vakte ogsaa Lyst til selvstændigere
Virksomhed hos ham.
Snart efter døde H. Hansen, og
Roed, som længtes efter at slutte sig til Kredsen af Eckersbergs Elever, fik
allerede den 8. April 1828 Adgang til dennes Malerstue. Nu kastede han sig
ogsaa med større Frihed over Udførelsen af mindre Livsbilleder, tildels Frugter
af de Studier, han paa sine Ferierejser foretog i Hjemmet. Hans Fremgang ved
Akademiet viste sig ogsaa i udvortes Tegn,
587
idet han endelig i 1831 vandt
den lille Sølvmedaille i Modelskolen og samme Aar en Pengepræmie for Maleri
efter den levende Model. To Aar efter vandt han den store Sølvmedaille og
dermed var hans akademiske Cursus fuldendt, da han som »Portræt-og Genremaler«
ikke attraaede at concurrere til Guldmedaillerne. Et Billede fra denne Tid,
»Afsked paa Toldboden«, vakte Opmærksomhed for Konstneren (udst. 1835);
Billedet blev kjøbt af Kunstforeningen og har ved Ejerskifte gjentagne Gange
vist, at det har bevaret sin Tiltrækningskraft. Samme Aar søgte Roed Akademiets
Anbefaling til at faa kgl. Rejseunderstøttelse, og det roste ham ogsaa for
»umiskjendelige Anlæg, selvstændig Stræben og den alvorligste Benyttelse af de
Midler, der tilbød sig til konstnerisk Udvikling«; men det mente dog at maatte
indstille Marstrand og Gurlitt forud for ham. Ventetiden brugte Roed til at
vinde en af Konstforeningen udsat Præmie for Billedet »Parti af Frederiksborg
Slotsgaard« (udst. 1836) og en anden for Billedet »Det indre af Ribe Domkirke«
(udst. 1837). Desuden malede han et Vinterbillede af Roskilde Domkirke, og
flere af disse Stykker, hvori han fik Lejlighed til at anvende sine Studier i
Perspectivén, gjengav han ogsaa i Radering.
Efter en ny Anbefaling fra
Akademiet, hvori de nysnævnte Billeder fremhævedes til hans yderligere Ros,
slog endelig Afrejsens Time for ham. Om Somren 1837 forlod han Kjøbenhavn med
et to aars Rejsestipendium paa 600 Rdl. aarlig fra Fonden ad usus publicos. I
1839 gav samme Fond ham et Tilskud af 400 Rdl. og i 1840 fik han et ligesaa
stort Beløb fra Akademiet. Allerede før Rejsen var han forlovet, men hans
tilkommende Brud, Emilie Kruse, havde som en af Riddertidens Møer trofast lovet
at vente paa ham, baade-Lehrjahre Wanderjahre.
I Italien, Maalet for hans Rejse, da han ikke kunde føle sig vel i Düsseldorf,
malede han et Par Udsigter efter Naturen, nogle Altertavler og en stor Copi
efter Rafaels »Madonnas Kroning« i Vaticanets Samling.
Da han kom hjem i Begyndelsen af
1842, fuldendte han flere paa Rejsen udførte Billeder, holdt i Maj samme Aar
Bryllup med sin Forlovede og udstillede det følgende Aar nogle Billeder, som
bragte hans Navn paa Bane til Udstillingsmedaillen. Dog naaede han kun fem
Stemmer, og Medaillen tildeltes derfor blot Gertner og A. Müller, der begge
havde faaet et højere Stemmetal. Kort efter (12. Juni) blev Roed agreeret, og
den 7. October 1844 valgtes han til Medlem af Akademiet paa et Portræt af H. V.
Bissen. I en lang Aarrække har Roed siden arbejdet flittigt i Konstens
588
Tjeneste, mest ved at male Altertavler, Portræter og enkelte Livsbilleder efter Naturen. Allerede i 1835 havde den kgl. Malerisamling kjøbt et Billede af ham, »En lille Pige med Frugter«, i 1851 kjøbte den et stort Billede af ham, »Sjællandske Bønderpiger, som hæge sig ved Brønden«, og faa Aar efter, 1856, kjøbte den atter et Billede af harn, »Familieliv i et Fiskerleje«. Endelig blev i 1873 Marstrands Portræt, malet af Roed, denne Samlings Ejendom. Et tidligere af Roed malet Portræt af Marstrand (1868) blev kjøbt til Malerisamlingen i Aarhus; til den gjenopbyggede Frederiksborg Slotskirke malede han (1866) et stort Billede, »Christi Korsfestelse«. Blandt den talrige Række af Portræter, der udgik fra hans Haand, kunne maaske foruden de nævnte fremhæves Portræterne af Drewsen (1845), Welbaven (1854), A. Munch (1858), Anders Sørensen Vedel (1860), Küchler (1863), Højskoleforstander Stephansen (1866), Biskop Brammer (1863) o. m. n. I 1851 rejste han, efter Bestilling af Professor M. Hammerich, til Dresden og udførte en omhyggelig Copi i Originalens Størrelse af Rafaels »Den sixtinske Madonna«. I 1861 var han for anden Gang i Italien med det Ankerske Legat, og kort efter sin Hjemkomst, den 18. Januar 1862, blev han valgt til Professor ved Modelskolen. Ved den snart paafølgende Reform af Akademiet overtog han Omordningen og Ledelsen af Modelskolen. Den 1. Januar 1859 blev han Ridder af Dannebrog; den 9. Januar 1878 Dannebrogsmand. Hans Søn, H. P. Roed, er nævnet ovenfor. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Cat. Fdl. 1856, Nr. 106. Lange, Nutids-Kunst, S. 197—98. 111. Tid. 1866, Nr. 342 og 346. Kst. og Æsth., S. 194—95. Statskal. Fdl. 1878, Nr. 11).
Rohde. Niels Frederik Martin Rohde, født i Kjøben-havn den 27. Maj
1816, er Søn af Bogholder i Skifteretten Peder Rohde og Johanne født Holm.
Efter hans Connrmation ønskede Faderen, han skulde blive Polytechniker, men da
han havde mere Lyst til at blive Maler, fik han Lov at komme paa Konstakademiet
(1831), hvor han gjennemgik alle Skolerne til Modelskolen (Marts 1834).
Samtidig var han Elev af J. L. Lund, men søgte tillige Vejledning hos Heinr.
Buntzen og Chr. Købke. Efter at han fra 1835 havde udstillet nogle
Landskabsmalerier af sjællandske Egne, fik han i 1842 først et halvt Aars
Stipendium, da Akademiet ikke kunde raade over mere, derpaa fulde to Aars Tillæg
med 600 Rdl. aarlig, og tilbragte nu flere Aar i Udlandet, Munchen, Tyrol og
Italien, indtil han om Somren 1847 vendte tilbage til Hjemmet. Foruden
forskjellige kortere eller længere Udflugter var han i 1863
589
med det Ankerske Legat en Rejse
til Düsseldorf, Svejts og Paris, paa hvilket sidste Sted han særlig lagde sig
efter Vandfarvemaleri. I 1852 blev han gift med Caroline Emilie født Brusen.
Rohde solgte i 1839—40 et Par Ungdomsarbejder til den kgl. Malerisamling, i 1844 et »Landskab ved Verona«, malet paa Rejsen (for Tiden ophængt paa Fredensborg), og i 1848 et »Vinterlandskab«, som er udlaant til Samlingen i Aarhus. Nationalmuseet i Stoktolin ejer tre Billeder, Museet i Bergen ét af ham.. Et større Billede, som han udførte i Italien, »De pontinske Sumpe«, var en Bestilling af Christian VIII og findes i Enkedronningens Palais paa Amalienborg. Desuden har han solgt enkelte større og en stor Mængde, mindre Billeder til Private, saavel i Danmark som i Udlandet, deriblandt navnlig en Mængde Vinterlandskaber, idet han med Forkjærlighed har valgt sine Motiver fra "Vintertide”. (Konstn. egne Jtfedd. Akad. Udst. Gat.).
Rolffsen. Isbrand Rolffsen, Maler fra Antwerpen, fik den 3. Februar 1569 Tilladelse af Frederik II til at nedsætte sig i Danmark. (Weinw., S. 33, ifølge et Vidnesbyrd i Grehejmearch. Do. Lex.).
Rosenbaum. Julius Rudolf Rosenbaum, født den 18. Februar 1848 i Kjøbenhavn og Søn af Musicus J. J. Rosenbaum, besøgte Kunstakademiet 1864—68 og lærte samtidig at lithografere hos Tegner & Kittendorff. Han har i 1869 og 1871 udstillet nogle tegnede Portræter. Han lever som »Retoucheur« i Kjøbenhavn. (Akad. Udst. Gat.}.
Rosenberg. Andreas Rosenberg, født i Kjøbenhavn den 28. November 1788, var Søn af Graver ved Petri Kirke, tidligere Kjøbmand, , Christian Rosenberg. Han besøgte Konstakademiet i Kjøbenhavn for at uddanne sig til Bygmester, rimeligvis efter først at have gaaet en Haandværkslære igjennem, vandt 1817 den lille og 1819 den store Sølvmedaille i Architekturen og concurrerede i 1825 forgjæves til den lille Guldmedaille. I 1824 blev han constitueret som Lærer ved Ornamentskolen, først et halvt Aar, medens. Larsen var suspenderet, derpaa til Stadiglied fra October s. A., indtil han i 1827 fik .fast Ansættelse. Han var gift med Marie født Lund, og den nedenfor nævnede Christian Rosenberg var hans Søn. Han døde den 9. Februar 1861, (Priv. Medd. Akad. Udst. Gat. Skifteretten).
Rosenberg. Christian Rosenberg, Søn af den ovennævnte Andreas
Rosenberg, blev født i Kjøbenhavn den 8. Februar 1816.
590
Efter sin Confirmation kom han i Lære hos Malermester Bruus og fik Adgang til Konstakademiet, hvor han i 1835 blev Elev af Modelskolen. I 1836 vandt han den lille, i 1841 den sfore Sølvmedaille. I 1839 concurrerede han forgjæves til Pengepræmien, men i 1843 vandt han den Neuhausenske Præmie for Opgaven »Christian IV, -siddende paa Kongestenen ved Frederiksborg«. Fra 1834 til 1844 udstillede han, foruden de nævnte Concurrencearbejder, en Del Figurbilleder, dels Optrin af Folkelivet, dels mindre historiske Compositioner. For øvrigt er Decorationsmaleriet hans Hovedfag, hvori han endnu virker, Efter Hilkers Død (1875) blev han Vaaben-maler ved Ordenscapitiet. Han er gift med Caroline Sofie født Nielsen. (Priv. Medd. Akad. Udst. Gat.).
Rosenborg. Georg Erdmann Rosenberg, født 1739 i Kiel og Søn af en
Murmester der, har rimeligvis først lært sin Faders Haandværk. Han kom til
Kjøbenhavn snart efter Kunstakademiets Overførelse til Charlottenborg og
besøgte dets Bygningsskole. I 1758 vandt han begge Sølvmedaillerne, i 1760 den
mindre Guld-medaille, i 1761 den store Guldmedaille1. Fra 1. October
1763 blev han Informator i J. D. Hansens Sted, men fratraadte denne Plads
allerede til 1. April 1765, fordi han selv vilde udenlands. Da Loven om
Indfødsret dengang endnu ikke var given, gjaldt han som Holstener for en
Udlænding og kunde derfor ikke faa Akademiets Stipendium, uagtet han havde den
store Guldmedaille; men Præses udvirkede, at han fik særlig kgl.
Rejseunderstøttelse af Finanserne. Endnu medens han var paa Rejsen, blev
Stadsbygmesterembedet ledigt ved Banner Mathiesens Død (1771, s. d.), og det
lykkedes Rosenberg at faa det. Efter sin Hjemkomst blev han agreeret ved
Akademiet den 30. December 1771, og nogle Dage ind i det nye Aar fik han som
Opgave til Medlemsstytke at gjøre Udkast til en offentlig Plads med flere
særskilt nævnte Bygninger, men hans Embedsvirksomhed optog saaledes hans Tid,
at han, efter flere Gange at have faaet Udsættelse, i 1777 maatte frasige sig
den Ære at blive Medlem. Den 6. December 1788 døde han og blev begravet paa
Petri Kirkegaard i Byen. Af hans Bygninger nævnes Kokke-dal ved Rungsted (Jfr.
Chr. V. Nielsen). "Weinwich tilføjer, at hanhar bygget flere »Palaier« i
Kjøbenhavn, uden at nævne hvilke.
1 Den Rosenberg, som i 1764—66 vandt begge
Sølvmedaillér og den lille Guldmedaille i Bygningask'olen, er en anden yngre
Kunstner, om hvem intet hidtil har kamret oplyses.
591
Man har et Stik af ham, forestillende Jardins Udkast til Marmorkirken, stukket 1762. Dr. philos. C. Rosenberg er en Sønnesøn af hans Broder. (Weinw., S. 225. Do. Lex. Sandv., S. 111. Akad. Wiedewelts Papirer i Univ. Bibl. Adresseav. 1788, Nr. 275. Petri Kirkeb.).
Rosenberg. Johan Peter Rosenberg, født i Kjøbenhavn den 8. Maj 1817, var Søn af Bud ved Tallotteriet, Frants Vilhelm Rosenberg og Juliane Marie født Sørensen. Efter sin Confirmation kom han i Lære hos Malermester Werliin og besøgte Konstakademiet, men ikke meget regelmæssigt. Han arbejdede nogle Aar som Malerirestaurator under Conservator F. F. Petersen, og tilbragte derpaa en.Del Aar i Amerika, hvorfra ban kom hjem i 1875. Kort efter døde han, den 25. November 1875. Han var gift med Anne Christine født Åkerlund. (Priv. Medd. Akad.).
Rosenfalk. Carl Julius Rosenfalk, født i Kjøbenhavn.den 25. October
1815, er Søn af Snedker og senere Castellan ved Selskabet »Kjæden«, Carl Peter
Rosenfalk og Inger Cathrine født Søborg. Efter sin Confirmation kom han i Lære
hos en Træskjærer og begyndte at tegne paa Konstakademiet (1830). Lyst til at
uddannes videre i konstnerisk Retning bragte ham til at søge Plads hos H. Y.
Bissen (1835), hvor han især kom i Virksomhed som Marmorarbejder. Imidlertid
liavde han i 1838 vundet en Pengepræmie for Modelering efter Gibs, var i 1840
bleven Elev af Modelskolen, vandt i 1842 den lille og i 1843 den store
Sølvmedaille, samt der-paa i 1844—45 begge Sølvmedailler i Decorationsskolen. I
1842 begyndte han at fungere for Dalhoff som Lærer ved Modelerskolen, og
vedblev at virke i denne Stilling i 18 Aar, medens han samtidig var Lærer ved
det techniske- Institut fra dets Oprettelse 1843 til 1875. Hans Lærervirksomhed
blev dog afbrudt i nogle Aar, da han i 1848 fik Akademiets Rejse understøttelse
som Ornamentsbilled-hugger, og i September s. A. afrejste han til Italien.
Senere har han gjentagne Gange haft Rejseunderstøttelse fra den Rejersenske
Fond. Efter at Rosenfalk i 1850 var kommen hjem fra sin større Rejse, ægtede
han Julie Louise Marie født Thorbjørnsen, og i 1857 oprettede han et
Stenhuggerværksted, som han endnu er Ejer af. Han har modeleret et Par
Billedstøtter og Buster, men for øvrigt falder hans Hovedvirksomhed som
Ornamentsbilledbugger. Som udgaaet fra hans Atelier kan foruden
Sandstensarbejdet ved flere offentlige Bygninger, Universitetsbiblioteket,
Studenterforeningen, Observatoriet og den nye Bankbygning, nævnes en
Mindestøtte over
592
Frederik VII til Holbæk, Løver og Vaser til Knuthenborg Hovedbygning, Prædikestolen i Viborg Domkirke, Neptun til Børsrampen isteden for den Figur af Petzold, der var styrtet ned, samt i den sidste Tid, Sandstensarbejdet ved den nye Fløj af Moltkes Palais mod Dronningens Tvergade med dens rigt udsmykkede Port. I Marmor har han bl. a. udført Bissens Minerva i Universitetets Forhal. (Konstn. egne Media."" Akad. Udst. Gat.)-
Rosenstand, Johan Frederik Rosenstand, født i Kjøbenhavn den 29.
December 1820, er Søn af Papirhandler Ditlev Mehl Hosenstand og Maren født
Thorup. Han. lærte først Bogbind e,rhaandværket og blev Svend (1842). I sin
Læretid havde han besøgt Kunstakademiets Frihaandstegneskoler. Nu lagde han sig
efter Xylografien under Vejledning af Englænderen Benworth og den ovenfor
nævnede Axel Kittendorff. Fra 1855 tilbragte han nogle Aar i Stokholm til 1851
og var derpaa i Tyskland til 1854 for at uddanne sig videre i sit Fag. Fra 1858
til 1866 var han i Compagni med den ligeledes ovenfor nævnede Henneberg, baade
som Xylograf og som Fotograf, men udtraadte af Fællesskabet for udelukkende at
leve som Xylograf. I 1869 ægtede han Elvine Augusta født Bosenstand, et
Søskendebarn af ham.
Medens hans tidligere Arbejder for største Delen gik i konstne-risk Retning, baade under hans Ophold i Udlandet og under hans Forbindelse med Henneherg, i Forening med hvem han skar Illustrationer til flere i den Tid udkomne Værker, arbejder han nu næsten udelukkende med Gjengivelse af videnskabelige Tegninger. Dog har han deltaget i Udførelsen af de Træsnit, som i de senere Aar udgives af Foreningen »Fremtiden«. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat).
Rosenstand. Vilhelm Jakob Rosenstand, født den 31. Juli 1838, er Søn af
Kammerraad Andreas Reinhard Rosenstand, Bogholder ved den'grønlandske Handel,
og Laura født Wellemann. Han begyndte efter sin Confirmation at besøge
Konstakademiet, blev 1858 Elev af Modelskolen, vandt 1859 den lille og 1861 den
store Sølv-medaille, men vedblev at besøge Modelskolen nogle Aar endnu. I 1865
vandt han den. Neuhausenske Præmie for »Fra Saxarmen ved Dannevirke«, i 1868
udstillede han »Peter Andreas Heibergs Afsked fra Hjemmet«, der hører til
Rækken af Orla Lehmanns Digterbilleder, og i 1869 fik han Akademiets
Rejsestipendium. Han rejste derpaa til Italien, hvor han endnu opholder sig.
Rosenstand, er Elev af Marstrand og har udstillet siden 1861, mest
Folkelivsbilleder
593
fra Danmark og Italien, samt enkelte Slagstykker og Portræter. (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.).
Rosent. Carl Julian Rosent, Søn af Malermester Hans Eosent og født i Kjøbenhavn den 3. .December 1813, lærte Maler-haandværket hos sin Fader og besøgte Konstakademiet, hvor han 1834 vandt den lille og 1838 den store Sølvmedaille i Modelskolen. Samme Aar gjorde han Mesterstykke som Maler. For øvrigt var det fra først af hans Hensigt at blive udelukkende Konstner, og fra 1836 til 1843 udstillede han, foruden nogle Portræter, Emner som »En Barnemorderske«, .»Charles vaagner og ser Dione« (efter Pal. Müller), „Die Erlkønig”. lign. I 1839 concurrerede han endog til den lille Guldmedaille dog uden at opnaa den. Senere levede han som Decorationsmaler i Kjøbenhavn til sin Død, den 20. August 1869. Han var gift med Olivia Sarine født Myhre. (Priv.Medd. Akad. Udst. Gat. Skifteretten).
Ross. Charles eller Carl Ross, Søn af en Godsejer Ross af oprindelig engelsk Familie, var født paa Herregaarden Altekoppel i Holsten den 18. November 1816. Han uddannede sig til Dyr- og Landskabsmaler ved Konstakademiet i Kjøbenjiavn, og udstillede 1836—37 et Par Dyrstykker og et Landskab. I 1837 rejste han til Miinohen for at fuldende sin Uddannelse "der .og foretog derfra Rejser til Italien og Grækenland. Et i Udlandet malet Billede, »Valpladsen ved Marathon«, udstilledes 1841 i Kjøbenhavn og blev kjøbt til den kgl. Malerisamling. I 1843 indgav han fra Rom Ansøgning til Akademiet om Rejseunderstøttelse, men var ikke blandt dem, der fik den. Nogen Tid efter maa ban være rejst til Hamborg, hvor han. levede nogle Aar og arbejdede som Landskabsmaler. I 1847 ægtede han der Helene født Ahendroth og flyttede til Kiel. To Aar efter rejste han til München og paa Grund af tiltagende Brystsyge til Italien, men vendte dog tilbage til München, hvor han døde den 5. Februar 1858 af Tyfus. Et af hans senere Arbejder, »Bjærglandskab fra Saxos«, var udstillet 1848 i Kjøbenhavn og 1855 ved den store Udstilling i Paris. Hans sidste ufuldendte Arbejde, »Templet i Phigalia«, roses som „Ein in hellenischer Heiterkeit und Formenschonheit uns anlachendes Bild". Hans Kone optraadte ogsaa med Held som Landskabsmalerinde. (Akad. Udst. Gat. Hamb. Kstl. Lex. Naglers og Mullers Do. DeutschesKunstblatt 1858, S. 64 og 154).
Rothgiesser. Lorentz Carstensen Rothgiesser1 fra Husum
1 Det er tvivlsomt, om Rothgiesser er et
Familienavn. Mulig er det Faderens Haandværk, som hos Sønnen er sat til som Familienavn.
Jfr. M. og N. Petersen i Suppl.
594
nævner sig selv som Inventor til en Døbefond i Husums Hospitalskirke, hvorhen den blev flyttet, da man nedbrød Hovedkirken. Den var af Messing, udsmykket med fritstaaende Figurer og med Reliefer, og bærer Aarstallet 1643. Han var rimeligvis Fader til Brødrene Andreas og Christian Lorentzen Rothgiesser, der blev ret dygtige Kobberstikkere. De have udført nogle af Pladerne til Dankwerths Beschreibung d. Herzogth. Sclesw. und Holstein (1652), til Olearii Udgave af „Oswald Belings Verdeutschete Waldlieder oder 10 Hirtengesprache Virg. Marons" Hamborg 1649, og ny Udgave med Titel Bucolica, Slesvig 1668, samt til Orientalische Reise von Jungen Andersen aus Schleswig (1644—50) und Volquard Iversen aus Hoistein (1655—68), udg. af Olearius, Slesvig 1669. Nogle af Stikkene ere af Knüttel. Andreas Rothgiesser døde i Fattigdom i sin Fødeby. (Weinw., S. 79. Do. Lex. Sandv., S. 111. Lass, Husum. Nachr. 1750, S. 110. Holmers Feur-Predigt 1669, Vorrede, S- 7. Krafft, Jubel-Gedåohtniss und Hus. Kirchengeschichte, S. 154, samt de nævnte Værker).
Rothweiler. Carl Peter Rothweiler, Søn af Sadelmagermester Rothweiler, er født i Kjøbenhavn den 18. Maj 1821. Han lærte Xylografien hos Flinch og udstillede i Aarene 1841—44 en Del Træsnit. En Øjensvaghed, der gik over til den graa Stær og endte med fuldstændig Blindhed, afbrød temmelig tidlig hans konstneriske Virksomhed. Han lever ugift paa Falster. (Priv. Medd. Udst. Cat.).
Rublagh. Peder Rublagh eller Rublach var kgl. Contrafejer i Christian V's Tid. Ved 1683 var han udenlands, idet Kongen i et Brev af 13. November d. A. til Meiercrone i Paris beder denne tage sig af ham. Fra 1686 var han hjemme og havde, dog rimeligvis først fra 1690, som Hofmaler en fast Løn af 600 Rdl. d. C. aarlig, men i den anden Halvdel af 1692 synes han at være afgaaet ved Døden. Paa Rosenborg skal der have været et Bataille stykke af ham; tillige nævnes Kongens og Dronningens, Charlotte Amalies Portræter. (Weinw., S. 90. Do. Lex. Kgl. Regnsk. i Grehejmearch.).
Ruch. Christoffer Ruch, født i Kjøbenhavn 1736, kom først i Lære
hos en Guldsmed, men havde Lyst til at være Konst-ner, hvorfor han i Hannover
og Berlin uddannede sig til Emaille-maler. Efter at være vendt tilbage til
Kjøbenhavn blev han en kort Tid Maler ved den af Franskmanden Louis Fournier
her oprettede Porcelainsfabrik (1760—66). Han synes at have været en urolig
Natur, der idelig vexlede Opholdssted, Det lykkedes ham
595
ikke at blive kgl. Emaillemaler, men han tjente dog saa meget ved sin Virksomhed, eller maaske snarest ved en Rejse, han foretog til Ostindien, at han kunde kjøbe sig et Landskab ved_ Vedbæk, hvor han levede sine sidste Aar i Ro i ugift Stand. Weinwich, som har udførlige Efterretninger om ham, formoder, at han er død i 1804. (Weinw., S. 210—11. Do. Lex.).'
Rumler. Povl Rumler eller Romler er Navnet paa en Maler, der arbejdede for Christian IV, eller mulig paa tvende Konst-nere af samme Navn. Han blev ansat som kgl. Maler og Contra-fejer den 6. September 1599 og afgik fra denne Stilling den 16. April 1605. Ikke desto mindre nævnes han som arbejdende i Kongens Tjeneste dels under sit fulde Navn, dels under Navn af Povl Maler eller den gamle Povl Maler. Den 25. December 1615 fik han, hvis det ellers er samme Mand, Ansættelse som »Maler og Opvarter” paa Frederiksborg og fik atter Afsked fra denne Stilling den 3. Februar 1622. Men allerede 1614 var han paa Frederiksborg og modtog paa Kongens Vegne nogle Tapeter fra Antwerpen. Endelig nævnes der, at han fik Bevilling paa Esrom Mølle (13. August 1629) mod at svare halv Landskyld, og omtrent ved Nytaar 1641 maa han være død, da Enken den 25. Januar d. A. faar Tilladelse til at blive ved Møllen. (Medd. fra Rentek. 1872, S. 193. Chr. IV Alm. 1608, 1619, 1621 i Schlegel Saml, II, 1; S. 72; 3, 8. 60, 71—72, og hos Nyerup. Burm. Becker, Tapeter, S. 17 og 21. Dske. Saml., II, S. 119).
Rump. Christian Gotfred Rump, født i Hillerød den 8. December
1816, er Søn af Glarmester Carl David Rump fra Kurland og Ingeborg Cathrine
født Jørgensen fra Hillerød. Da han var 16 Aar gammel, kom han til Kjøbenhavn
og fik der Adgang til Konstakademiet og J. L. Lunds Malerskole (1832). Knap
tre Aar efter (Decbr. 1834) blev han Elev af Modelskolen. Han begyndte at
udstille i 1836; hans første Arbejder var Portræter og historiske Emner, som
»Anna Colbjørnsen og den svenske Dragon”. I 1842 udstillede han »Fremstillingen
i Templet«, der blev kjøbt af Christian VIII og skjænket som Altertavle til Grønholt
Kirke ved Frederiksborg. Ved Siden heraf havde han udstillet enkelte
Landskaber, men det var dog først et tildels nødtvungent Ophold i hans Fødeegn
(1845—46), der bragte ham til udelukkende at kaste sig over Landskabsmaleriet.
Efter et Ophold i Jylland (1848) malede han »Et Parti fraHimmelbjærget«, der
tildrog Konstneren almindelig Opmærksomhed, og for dette Billede tilkjendtes
Udstillings-
596
medaillen ham enstemmig (d. 23. Maj 1849). To Aar efter fik han den Neuhausenske Præmie for »Skovparti, Motivet fra Præstevangen ved Frederikeborg«. I 1855 ønskede han at agreeres, men fik Vink om at vente, idet man rimeligvis ikke regnede hans Udflugter til Norge og Sverige for den Udenlandsrejse, Akademiets Statuter krævede, for at en Konstner kunde blive agreeret. I 1857—58 fik han Akademiets Rejse understøttelse i to Aar og fulgtes med Exner til Italien; dog blev han kun lidt over et Aar borte. Senere har han indskrænket sig til Udflugter i Danmark. Af hans Arbejder kjebte den kgl. Malerisamling allerede i 1839 et mindre Billede, »Bønder, som vande deres Kvæg«. Fra 1848 kjøbte Samlingen efternaanden en Række af hans mere fremtrædende Landskaber: »Parti ved Frederiksborg« (1848), »Det indre af en Skov« (1851), »Parti af Aaen i Skoven ved Sæby« (1854), »Skjærgaarden i Ble-king« (1855), »Skovparti ved Frederiksborg« (1860). Flere af disse Billeder gjorde en saadan Virkning i Konstverdnen, at de ligesom var et Program, hvortil adskillige af de yngre Landskabsmalere sluttede sig. For Grev Moltke har han bl. a. malet fire store Landskaber, forestillende »De fire Aarstider« (1864) og samme Tanke har han senere udført i mindre Billeder over andre landskabelige Motiver. Den 22. Januar 1866 blev han Medlem af Konstakademiet, i 1868 ægtede han Benedicte Sofie født Spang og i 1874 fik han Titel af Professor, (Konstn. egne Medd. Akad. Udst. Gat.).
Rustad. Hans Rustad,
født paa Odelsgaarden Rustad i Vingers Præstegjæld i Nærheden af Kongsvinger i
Norge den 11. April 1759, var Søn af Bonden Ole Torkildsen og Inger Rol-stad.
Paa Grund, af hans Læselyst og usædvanlige Anlæg for Mathematik tog flere
højtstaaende norske Officerer sig af ham; han blev nogle Aar efter sin
Confirmation Elev af Militairskolen i Christiania, Stykjunker i Artilleriet
1778, Secondlieutenant 1. Juli 1779, Premierlieutenant 1787, fik Capitains
Karakter 1790, blev Stabscapitain 1795, Cornpagnichef 1800, gik 1805 fra
Artillericorpset over i Armeen som Major og stod å la suite med stigende
Rang indtil Oberst. Den 28. Januar 1813 blev ban Ridder af Dannebrog, den 1.
November 1828 Dannebrogsmand.
Rustad havde tillige særlige Gaver
for Tegning og blev allerede 1782 ansat som Informator, i Tegning ved
Artilleriskolen iKjøben-havn i Terkel Kleves Sted. For at uddanne sine Evner i
denne Retning søgte han snart efter en Plads ved Kunstakademiets
Byg-ningsskole, hvor han 1. April 1784 vandt den lille og 4. October s. A.
597
den store Sølvmedaille. Den 11. August 1787 vandt han tillige den mindre Guldmedaille for Opgaven »Et Theater«. Sygdom og Øjen-svaghed nødte ham til i 1794 at opgive sin Virksomhed som Tegnelærer; han tilbragte et Aarstid i Norge og maatte i 1797 underkaste sig en Operation paa Øjet. Aaret efter rejste han udenlands og besøgte først Berlin, hvor han tilsendte Kongen af Preussen nogle Udkast til et Mindesmærke over Frederik II, der i den Grad vandt Kongens Yndest, at, han skjænkede Konstneren en stor Guldmedaille som Tegn paa sin Tilfredshed. I sin Skrivelse til Uustad beklager Kongen, at hans Udkast ere for kostbare til at iværksætte, medens han i stærke Ord priser deres æsthetiske Værd. For øvrigt levede Rustad for sin militaire Virksomhed, rejste fra Tyskland til Paris, hvor han forblev, indtil han i 1800 fulgte Bonaparte paa det italienske Felttog som »Volontair«, defpaa fik han Plads ved Macdonalds Generalstab indtil Fredslutningen i 1801, og levede endelig i Paris med enkelte Afbrydelser til 1817, Sine sidste Aar tilbragte han i Kjøbenhavn, hvor han øvede en udstrakt Godgjørenhed. Han var ugift og døde den 16. Maj 1832. (Øst., Hædersminde over H. v. Rustad, Kbh. 1832. Dagen 1832, Nr. 127. Erslew, Forf. Lex., II, S. 699. Akad. Krigsmin. Arch. Udenrigsmin. Arch. Skifteretten. Adresseav. 1832, Nr. 117).
Rüde. Anton Christoph
eller Christoffer Rüde, født i Kjøbenhavn 1744 eller 1745, var Søn af Hofmaler
Vilhelm Jacobi Bude (f 1771) og Elisabeth født Stubsach. Han fik vistnok strax
efter sin Confirmation Adgang til Konstakademiets Skoler, hvor han i Aarene
1759—66 to Gange vandt den lille og to eller tre Gange den store Sølvmedaille.
Derpaa vandt han 1766 den lille og 1768 den store Guldmedaille for Opgaven
.»Josef giver sig tilkjende for sine Brødre«. Ved Concurrence om
-Rejsestipendium (se Abildgaard og Almer) fik Hilde ingen Stemmer for sig
(1772), men kom ikke desto mindre snart efter til at rejse, rimeligvis for kgl.
Regning. Efter sin Hjemkomst fra Italien blev han den 8. December 1777 agreeret
ved Konstakademiet og blev den 6. April 1779 Medlem paa »Christiern I’s Indtog
i Rom«. I 1778 udstillede han en »Catos Død«, som vakte en vis Opmærksomhed;
derimod har hans Medlems-stykke ikke stort Værd, og hans senere Virksomhed som
Bataille-maler er uden al konstnerisk Betydning. Hans gjentagne Ansøgninger om
et Professorat ved Modelskolen, navnlig efter Mandelbergé Død (1786), blev med
god Grund ikke tagne til Følge. Fra 1778 til 1790 malede han en Del store, men
meget middelmaadige Stykker
598
for Kongen og Kronprinsen til Fredensborg og Hirschholm Slotte, og da dette Arbejde holdt op, søgte han Akademiet om Understøttelse. Fra 1792 fik han 100 Rdl. d. C., men som det synes kun for et Aar; dog havde han af Hoffet Bolig paa Hirschholm og »desuden noget aarlig«. For øvrigt hutlede han sig igjennem uden at have Støtte, hverken hos Akademiet eller i den offentlige Mening. I 1803 fik han et Lønningstillæg paa 200 Rdl. d. C., i 1809 et nyt Tillæg paa 100 Udi. Han var gift med en Frænke, Theodora Christine født Stubsach, og døde den 23. April 1815; hans Enke overlevede ham lige til 1840. Den kgl. Malerisamling ejer otte af hans Arbejder, hvoraf flere ere ophængte paa Amalienborg. (Weinw., S. 185. Do. Lex. Akad. Hennings, S. 143. Musaget, 3. Stiick 1798,8.27-28. Alm. dsk. Bibi. 1778, Marts. Skild. 1815, Sp. 603. Adresseav. 1776, Nr. 150 og'154; 1815, Nr. 97. Fdl. 1840. Skifteretten).
Rüdinger. Fritz Albert Christian Rüdinger, født den 20. April 1838 paa Frederiksberg, er Søn af Musiker Fritz Peter Heinrich Riidinger og Barbara Nicoline født Harss. Efter at være uddannet til Musiker fik han i 1864 Plads som ViolonceUist i det kgl. Kapel. Ved Siden af Musiken dyrker han Malerkonsten og har modtaget nogen Vejledning hos O. Haslund og H. Foss, men har for øvrigt uddannet sig paa egen Haand. Han har siden 1875 udstillet som Dyrmaler. I 1868 bJev han gift med Charlotte Adelaide, født Mørup. (Konstn. egne Medd. Udst. Gat.).
Ryding. Caroline Mathilde Ryding, født i Kjøbenhavn 1780, levede siden i Christiansfeld, hvor hun malede »fortrinligen Blomster, saavel med Sortkridt som colorerede i Vandfar ve«. Efter Nagler malede hun ogsaa Oliemalerier. (Weinw. Lex. Nagler, Kstl. Lex.).
Raedel. Georg Carl Christian Raedel, født den 11. November 1808 i
Rendsborg, hvor hans Fader, Sigfred Samuel Raedel, var Herredsfoged. Han kom
først i sit 21. Aar til Kjøbenhavn for at uddanne sig til Maler hos J. L. Lund
og ved Konstakademiet, hvor han
i 1838 vandt den lille
Sølvmedaille. Efter at have udstillet nogle Portræter og Genrebilleder i 1836
og 1837 levede han nogle Aar,som Portrætmaler, idet han modtog Bestillinger fra
Herregaardene og malede sine Portræter paa selve Stedet. Da han led af Asthmaj
levede han, i sine senere Aar som, „Landmand, men flyttene tilsidst til
Kjøbenhavn, hvor han døde den 15. Januar 1870.
599
Han var gift med, Henriette født Comtesse Raben. (Priv. Medd. Akad. Udflt. Cat. Berl. Tid. 1870, Nr. 13 og 14).
Røg. Michael Augustus Røg, Søn af Præsten Gabriel Bøg i Provstiet Sænien i Nordlandene, var Holbergs Skolefælle i Bergens lærde Skole og er ventelig født omtrent ved samme Tid (1680—84?). Han blev indskrevet som Student ved Kjøbenhavns Universitet den 25. September 1699, men blev stævnet for Consi-storium i samme og følgende Åar, fordi han havde forladt Skolen og ladet sig dimittere af sin Fader. I Consistoriums Acter kaldes han første Gang Michael Hegelund. Imidlertid studerede han ikke videre, men lagde sig i Kjøbenhavn efter Medailleur- og Kobber-stikkerkonsten. Dog synes han ikke at have naaet noget højt Standpunkt i Hjemmet. Til Kongeloven stak han Skriften (1709), medens den konstneriske Del blev overdraget Reinhardt (s. d.), og der nævnes kun tre Medailler af ham, 1706, 1708 og 1713. I 1709 søgte han om at blive Auctionsmester i Bergen, men da han ikke opnaaede denne Stilling, forlod han nogle Aar efter Danmark og tog til Paris, hvor han i 1715 mødtes med Holberg, der, som bekjendt, rejste til Italien paa hans Pas, og med Jakob Birkerod. Samme Aar udførte han »en dejlig Medaille, som forestillede Hertuginden af Orleans«; han fik derfor Tilbud om »en raisonable Pension, og saa tænkte han ikke paa Danmark mere«. Som kgl. fransk Medailleur blev han siden Lærer for Medailleuren P. C, Winsløw (s. d.). Hans Dødsaar kjendes ikke. (Weinw., S. 125. Do. Lex. Nyt Hist. Tidskr., VI, S. 373—76. Bruun Bostgaard-, S. 138, Anm. Smith, Om Holberg, S. 50. Møntfortegn. Kgl. Begnsk. i Gehejme-archivet. Bolzenthal, Medailleurkonstens Hist., S. 264).
Rønsholdt. Emma Rønsholdt. Se Mulvad.
Rarbye. Martinus
Christian Wesseltoft (Wedseltoft) Rørbye, født i Drammen i Norge den 17. Maj
1803, er Søn af danske Forældre, nemlig Overkrigscommissarr Ferdinand Henrik
Børbye, som Aaret før var bleven Magazinforvalter i Drammen, og Frederikke
Eleonore Cathrine de Stockfleth. Da Faderen, efter Norges Adskillelse fra
Danmark (1814), vendte tilbage til Fædrelandet, blev Sønnen sat i Borgerdydskolen
i Kjøbenhavn for at studere; men eftersom han ikke havde Lyst dertil, forlod
han Skolen i 1819 og begyndte Aaret efter at tegne i Kunstakademiets Skoler,
hvor han allerede i Juli s. A. kunde rykke op fra første til anden
Frihaandstegneskole; Aaret efter kom han ind paa Gibsskolen og i 1823 blev han
Elev af Modelskolen. Samtidig havde han lært at
600
male hos Eckersberg sammen med
Küchler, A. Müller o. a.; navnlig fulgtes han og Küchler trolig ad og
udførte flere Arbejder i Forening, deriblandt, snorrig nok, »to Døre, malede
som Skilter til Vinhandler Waagepetersen«. De malede ogsaa hver sit store Kongeportræt
efter Eckersbergs Tegninger til Sorø .Akademi, Rørbye Frederik II, Küchler
Christian IV (1825—26). Imidlertid havde Rørbye i 1824 vundet den lille, i 1825
den store Sølvmedaille, i 1828 en Pengepræmie og havde concurreret første Gang
til den lille Guldmedaille. Først da han tredje Gang concurreréde, lykkedes
det ham at faa den, den 26. October 1829, for Opgaven »Jesus helbreder de Syge«
(Math. 25, 29—30). Senere concurrerede han to Gange til den store Guldmedaille
uden at opnaa den (1831 og 1833).
Han ønskede nu at komme
udenlands og udbad sig dertil Akademiets Anbefaling til Fonden ad usus
pubticos.. Dette fandt, at han »udvikler paa denne Tid et skjønt Talent for
Portræter, i hvilken Genre han leverede et særdeles heldigt Billede, Portræt af
C, A. Lorentzen« (udst. 1828), og det anbefalede ham varmt til kgl.
Understøttelse, som han ogsaa opnaaede, saaledes at han i April 1834 kunde
afrejse til Italien. Aaret efter rejste han til Grækenland med Bindesbøll og
derfra til Tyrkiet, hvorfra han hjembragte en Mængde fortrinlige Studier. I
Slutningen af 1837 var han atter i Danmark, blev den 18. December 8. A.
enstemmig agreeret og fik til Opgave at male et Optrin af det tyrkiske Folkeliv
efter en af sine foreviste Skitser. Aaret efter (1838) havde han et saavel fra
Tegningens som Farvens Side lige fortrinligt Billede, »En tyrkisk Notar, som
afslutter en Ægtepagt« (Grev Moltke til Bregentved), tilligemed flere mindre
Billeder paa Udstillingen, og da den Thor-valdsensfee Medaille
(UdstillingsmedaiUen) i dette Aar første Gang skulde uddeles, tilfaldt den
enstemmig Rørbye. Den 27. August s. A. blev han ligeledes enstemmig optagen til
Medlem af Konstakademiet paa »Liv i Orienten« (udst. 1839).
Efter at han var bleven gift med
Rosa født Schjødt, rejste han i Efteraaret 1839 atter til Syden i det forgjæves
Haab, at et Ophold i Italien skulde gjengive ham hans stedse vaklende Helbred.
Allerede fra sin tidligste Ungdom havde han lidt af en Underlivssygdom, der
vistnok ikke har været uden Indflydelse paa hans konstneriske Virksomhed, idet
han egentlig kun under Rejselivets Spænding og et varmere Klimas mildnende
Indflydelse følte sig nogenlunde vel. Under dette sit andet Ophold i Italien
udførte han
601
et af sine Livligste Billeder, »Torvet i Amalfi« (udst. 1842,
Gross. le Maire). Men allerede om Somren 1841 vendte han tilbage til
Kjøbenhavn, hvor han den 2. September 1844 blev Professor red Modelsfcolen og
for øvrigt var ivrigt sysselsat med at fuldføre Billeder efter sine« Studier
fra forskjellige Egne, saaledes »Østerlænders udenfor et tyrkisk Kaffehus«
(udst. 1845) og »Skagboere ved Stranden« (udst. 1848), som begge blev den kgl.
Malerisamlings Ejendom. Hans Sygdom fik imidlertid temmelig pludselig Karakter
af en kræftartet Mavesygdom, hvortil kom en Underlivsbetændelse, som efter et
ganske kort Sygeleje endte med Døden, den 29 August 1848.
Ikke uden Grund fremhævede Akademiet i dets Anbefaling for Rørbye
Portrætet som det, der fortrinligst lykkedes ham. Selv hvor han maler
Livsbilleder, og dertil høre efter Navnet de fleste af hans Arbejder, udmærke
de sig saare sjælden ved en virkelig dramatisk Handling, men fængsle mest
Beskueren ved deres Farve og ved den portrætagtige Omhu, hvormed saavel de
architek-toniske og landskabelige Omgivelser, som selve Figurerne ere udførte.
Høyen fandt »hans historiske Sager altid utaalelige« og selv hans Genrebilleder
»uden Liv og Følelse«. Derimod fremtraadte tidligt hos ham et Blik for
Perspectivmaleriet, hvilket ogsaa den samme Kjender lagde Mærke til og maaske
havde Rørbye i denne Retning kunnet naa sit højeste, hvis ikke Sygelighed og en
tidlig Død havde afbrudt hans Virksomhed. I det mindste hører »Kapellet i
Klostret S. Benedetto i Subiaco« til de af hans Billeder, hvori, næst efter det
ovennævnte Billede i Moltkes Samling, hans Fortrin saavel fra Formens som fra
Farvens Side mest ublandet træde frem. I hans tidligere Billeder,
»Børstrappen«, »Torvedag i Viborg« eller »Fængselsbygningen ved Raad- og
Domhuset« (den kgl. Malerisaml.) tiltaltes man af den lyse Farve og den
omhyggelige Udførelse, men Figurerne hæve sig ikke over at være en temmelig indholdsløs
Staffage, uagtet Figurmalerens Pensel tydelig fremtræder i dem, og kun
undtagelsesvis er en Skikkelse saa frit og levende hensat som Manden i den grønne
Frakke paa det sidstnævnte Billede. Hvor man ved senere Arbejder undertiden,
som ved en 1841 malet Pergola, der tilhører Grev Danneskjold Samsøe, har haft
Lejlighed til at se saavel det omhyggelige Studie, der er gjort paa Stedet
selv, som det udførte Billede, skuffes man ved at se, hvor meget det sidste har
tabt i Friskhed og Frihed under Konstnerens Bestræbelse for at give det den
størst mulige Fuldendelse. Selv i
602
Billederne fra hans bedste Tid ligefra »Strandscene ved Skagen«
(1834, Gross. Wanscher) til »Torvet i Amalfi« (1842) tillader hans ædruelige,
sandhedskj ærlige Opfattelse ham ikke at gribe nogen stærk og fri Bevægelse, og
trods den nøjagtige Tegning lider hans Figurer jævnlig af Stivhed og Tørhed.
Hans Sygelighed synes at have været Skyld i, at hans i 1847 udtillede Billeder
bar Præg af en for Rørbye usædvanlig Skjødesløshed i Udførelsen, medens de
sidste Arbejder, han havde paa Udstillingen (1848), viste den vante Omhu.
(Medd. fra Konstn. Fam. Erslew, Forf. Lex., II, S. 742. Suppl., II, S. 895.
Akad. Udst. Gat. Eckersb. og Høyens Optegn. Høyeus Skr., I, S. 94—97).
Roessler. Martin Roessler-,
Søn af den nedenfor nævnede Kobberstikker Michael Roessler og født i Nürnberg
1727, kom med Faderen til Kjøbenhavn 1755 for at arbejde ved Flora Danica, hvis
Udgivelse begyndtes af Oeder. Weinwich kalder ham fejlagtig Kobberstikker; han
var »Skildrer« og brugtes kun til at tegne og male Planterne. Han døde i
Kjøbenhavn den 2. April 1782. ("Weinw., S. 175. Do. Lex. Adresseavis.
1782, Nr. 67. Indbydelse til Flora Danica i I).
Roessler. Michael Roessler,
Kobberstikker, født i Nürnberg 1705, kaldes af Füssli en middelmaadig eller
snarere en slet Kobberstikker. Der nævnes nogle Portræter af ham og en Række af
ham selv tegnede Fremstillinger til Kejser Carl VII's sKronings-diarium.fi. I
1755 blev han kaldt til Kjøbenhavn tilligemed sin ovenfor nævnede Søn Martin
for at udføre Stikkene til Flora Danica. Efter dette Værk at dømme har
han haft bedre Graver for det videnskabelige Stik, og Oeder smigrede sig
ogsaa, i sin Indbydelse til Værket, med, »at Kjenderne skulle blive fornøjede
med de antagne Konstneres Arbejde«. Han fik Titel af kgl. Kobberstikker og døde
i Kjøbenhavn den 21. October 1777. (Weinw. Lex. Sandv.,
S. 112. Fiissli, Kst. Lex. Suppl. Nagler, Kstl. Lex. Adresseav. 1762, Nr. 26;
1777, Nr. 175. Indbyd, til Flora Danica i I).